Nyhed
23. jan. 2007
Efter brylluppet nomineret til Oscar

Efter brylluppet nomineret til Oscar

Der er delte meninger om nomineringen af Efter brylluppet til en Oscar. Susanne Bier får hård konkurrence. 
Af Claus Christensen

"Jeg har stadig svært ved at fatte, at det er sandt," sagde Susanne Bier, da hun i dag modtog nyheden om, at Efter brylluppet med Mads Mikkelsen, Sidse Babett Knudsen og svenske Rolf Lassgård er blevet nomineret til en Oscar i kategorien "bedste ikke-engelsksprogede film".

Filmen skal dyste med De andres liv fra Tyskland, Pans labyrint fra Mexico, Water fra Canada og Days of Glory fra Algeriet. Et stærkt felt, og Susanne Bier erkendte da også, at det bliver svært: "Det er nogle vanvittigt gode film, så jeg tror heller ikke, at jeg skal stikke snuden for langt frem."

Kærkomment signal
Politikens Kim Skotte tvivler også på, at Efter brylluppet vinder, men han ser nomineringen som en cadeau til dansk film.

"Det er en triumf for den meget menneskenære måde at lave film på, som dansk film har stået for de seneste seks-syv år. Og et kærkomment signal om, at dansk film er andet end Lars von Trier og Bille August," udtaler Kim Skotte på Politikens hjemmeside.

Filmprofessor Torben Grodal er ikke enig. Han mener, at nomineringen siger mere om Oscar-smagen end om filmens kvaliteter. "The Academy Award er Hollywoods mest officielle ansigt. Her demonstrerer akademiets medlemmer en særlig Oscar-smag, som viser, at man tjener høje mål ved at frembringe ædel kunst præget af almenmenneskelige, moralske værdier," siger Torben Grodal til EKKO.

Fiduskunst
"Efter brylluppet er netop præget af 'god' vilje og 'store' følelser. Den ædle helt (Mikkelsen), der vier sit liv til fattige børn i Indien, og milliardæren (Lassgård), der overmandes af en dødelig sygdom og menneskeliggøres — det er fiduskunst, men det er, hvad Hollywood-lauget vil have," fortsætter Torben Grodal.

"Anders Thomas Jensens Adams æbler fra 2005 er for eksempel en meget bedre film, men den er, i både form og indhold, for kontroversiel for akademiets medlemmer," siger Torben Grodal, som i det kommende EKKO-magasin kigger nærmere på, hvad det er for en bestemt type film, der traditionelt har Oscar-potentiale. 

Naturlige følelser
Susanne Bier gav sidste år interview til EKKO, og her forsvarede hun de mange tårer og følelsesmæssige "overskridelser" i sine film.

"Det er fuldstændigt naturligt for mig at lave det på den måde. Det handler ikke om, at vi nu skal have en stor sentimental scene, men om at fortælle historien på den mest ligefremme, naturlige måde," sagde Susanne Bier.

"Der har været en skandinavisk tradition for at underspille det dramatiske. Jeg tror, at smerten altid er stor. Og så kan man artikulere den eller artikulere den helt væk. Jeg er mest tilbøjelig til at gøre det første. Det gør jeg nok både i mit eget liv og på film."

Efter brylluppet solgte 390.000 billetter herhjemme og har fået fire Bodil-nomineringer. 

Relevante artikler

Interview
06. mar. 2006
Overskridelser

Overskridelser

Interview
06. mar. 2006
Medspilleren

Medspilleren

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Disney investerer over seks milliarder kroner i selskabet bag AI-tjenesten Sora, som får adgang til at generere videoer med det enorme galleri af figurer fra Star Wars og Marvel.

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mest læste

Solid biografi om Ove Sprogøe
Nyhed
10. dec. 2010

Solid biografi om Ove Sprogøe

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten