Nyhed
11. mar. 2013
Drøje hug til Niels Arden Oplev i USA
Niels Arden Oplevs thriller Dead Man Down med Colin Farrell og Noomi Rapace er spækket med plothuller, mener de amerikanske anmeldere. Foto | John Baer

Drøje hug til Niels Arden Oplev i USA

Publikum bliver væk fra Niels Arden Oplevs amerikanske debut Dead Man Down – og anmelderne giver hårde ord med på vejen.

Af Jacob Ludvigsen

Mænd der hader kvinder blev en så stor succes, at verden lå for fødderne af Niels Arden Oplev.

Nu har han lavet sin første amerikanske film, thrilleren Dead Man Down, med Colin Farrell og Noomi Rapace i hovedrollerne. Og det behøvede han ikke have gjort, hvis man skal tro publikum og kritikere i USA, hvor filmen fik premiere i fredags.

Branchebladet The Hollywood Reporter skriver, at filmen ”faldt til jorden”, idet den blot indspillede lidt over 30 millioner kroner i sin åbningsweekend. Til sammenligning indspillede Sam Raimis (meget succesrige) Oz the Great and Powerful over 450 millioner kroner, og Dead Man Down måtte nøjes med en beskeden fjerdeplads over weekendens mest sete film.

Ifølge de amerikanske kritikere er publikum da heller ikke gået glip af det helt store. Sitet Rotten Tomatoes samler en lang række anmeldervurderinger, og her fremgår det, at blot 28 procent af de førende kritikere har givet filmen en positiv anmeldelse.

Hverken god eller dårlig nok
The New York Times’ Manohla Dargis fremhæver, at plottets absurditeter hober sig så hurtigt op, at man håber på, at filmen enten udvikler sig til en underholdende artfilm a la Werner Herzogs remake af The Bad Lieutenant eller til en affære så gennemført tåbelig, at man bare overgiver sig.

”Desværre viser Dead Man Down sig at være så harmløs, at den hverken er rigtigt god eller befriende dårlig,” skriver hun.

”Der er talent i Dead Man Down – man griner, men ser også med hele vejen – selvom det er uklart, om J.H. Wyman skrev manuskriptet med tungen dybt boret ind i kinden, eller det er uforsætligt, at Oplev skubber filmen i retning af komedie.”

Uforskammede plothuller
I filmen er Colin Farrell gangsteren Victor, der søger hævn over den mafiabos, der dræbte hans kone og skød hans datter. Undervejs støder han ind i den mystiske Beatrice (Rapace), en skønhedsekspert, der er blevet skamferet af en brutal bilulykke, og som også søger hævn.

Flere anmeldere peger på, at plottet mangler troværdighed og er fuld af klicheer.

New York Magazines anmelder Bilge Ebiri skriver, at filmen stedvis er ”opløftende, fræk og flot”, men også at den drukner i hovedløs action i en udstrækning, at det næsten bliver en parodi.

”Det er den slags film, som filmfolkene ville have prøvet at lave i Robert Altmans Hollywood-satire The Player eller i Mel Gibson-afsnittet i The Simpsons,” skriver anmelderen.

Hos branchebladet Variety undrer Peter Debruge sig over, hvorfor Arden Oplev – der har fået mange tilbud efter Mænd der hader kvinders succes – har valgt Dead Man Down, som han kalder ”en uoriginal samling af uforskammede plothuller og kabel-tv-klicheer”.

Og i samme tråd mener Screen Internationals anmelder, at filmen ”er tynget af sit indviklede plot og sin manierede dialog”.

Tabt i oversættelsen
Det er ikke første gang, at succesrige europæiske instruktørers drøm om det store Hollywood-gennembrud ender lunkent. Boston Globes Ty Burr skriver da også i sin anmeldelse, at filmen er et typisk eksempel på, hvad der sker for kommercielt anlagte, ikke-amerikanske instruktører.

”Man bliver inviteret til Hollywood for at vise, hvad man formår med store stjerner og adskillige tusinde skudsalver. Faren er, at ens talenter går tabt i oversættelsen, og sådan er det også her,” skriver anmelderen, der dog bemærker, at filmen har en ”skør charme”, før den falder til jorden i usandsynligheder.

Selv de anmeldelser, som Rotten Tomatoes kategoriserer som overordnet positive, er ambivalente.

The Hollywood Reporter konkluderer, at ”Tarantino møder Hitchcock i Niels Arden Oplevs intelligent castede, om end uinspirerende amerikanske debut”. Og Los Angeles Times fremhæver, at Rapace og Farrell spiller godt, men også, at det ”med så mange twists føles, som om filmen prøver for meget”.

Den suverænt mest positive anmelder i korpset figurerer dog ikke i Rotten Tomatoes’ opsamling. Det er IndieWires Drew Taylor, der måske nok står alene, men til gengæld også er noget nær overstadig:

”Alt ved Dead Man Down er designet til at fange dig på det forkerte ben, og for det meste virker det fuldstændigt overbevisende med et ubesværet miks af B-films-æstetik og dybt kontemplativ europæisk artiness. Resultatet er en film, der er oprigtigt og totalt uventet,” lyder det.

Foreløbig tyder det på, at Niels Arden Oplev får flere chancer for at slå igennem i Hollywood. Han forhandler om at skulle instruere et remake af Joel Schumachers Leg med døden (Flatliners) fra 1990, ligesom han er i gang med at optage piloten til tv-serien Under the Dome baseret på en bog af Stephen King.

Relevante artikler

Nyhed
01. sep. 2012
Trine Dyrholm pryder nyt Ekko

Trine Dyrholm pryder nyt Ekko

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten