Nyhed
04. maj 2021
DR overvejer fremtiden for Troldspejlet
Jakob Stegelmann og Troldspejlet har forandret sig en del i de mere end 30 år, hvor programmet har været på skærmen og skabt glæde for både store og små. Foto | DR

DR overvejer fremtiden for Troldspejlet

Kilder oplyser til Ekko, at Jakob Stegelmanns legendariske tv-program stopper på DR2 og måske er en saga blot. DR udtaler, at man overvejer programmets fremtid.

Af Claus Christensen og Nicki Bruun

Jakob Stegelmann og hans DR-program Troldspejlet har i mere end tre årtier været en kulturinstitution for danskere i alle aldre.

Første afsnit af tv-programmet om film, spil og resten af populærkulturens verden blev sendt i 1989. Generationer er vokset op med Stegelmanns helt særlige blik på populærkulturen.

I 2019 blev programmet flyttet til DR2 og ændrede navn til Troldspejlet & Co. med fokus på et voksent publikum.

Men nu fortæller kilder til Ekko, at programmet stopper på DR2 og måske er en saga blot. Programmets scenografi er blevet revet ned.

”Vi kan bekræfte, at vi ser på, hvordan og hvor Troldspejlet udkommer fremover,” skriver Lisbeth Langwadt, programchef for aktualitet, kultur og dokumentar, i en mail til Ekko.

Troldspejlet er et rigtig stærkt brand og har i mange år været et rigtigt godt tilbud til dem, som ønsker viden om fantasiens verden i film, spil, bøger og tegneserier. Det kommer vi til at fortælle mere om efter sommerferien,” tilføjer programchefen.

For få seere
I 2019 skabte det et mindre ramaskrig, da DR meldte ud, at man lukkede kanalens eneste filmprogram på tv: Filmselskabet.

Dengang sagde Jakob Stegelmann selv, at hans program ikke kunne tjene som erstatning for Filmselskabet, der var vidt forskellige projekter.

Siden relanceringen er der blevet vist 30 afsnit af Troldspejlet & Co. De er ifølge Ekkos oplysninger blevet set af mellem 80 og 120.000 seere, og 30 procent af dem har set online på appen DRTV.

Det er angiveligt for lavt et seertal for DR, som ifølge Ekkos kilder heller ikke mener, at DR2 er det rette sted for Troldspejlet & Co.

Podcast kan ikke stå alene
Jakob Stegelmann – der også har en fast klumme i Ekkos trykte magasiner – driver også en hjemmeside i eget navn, hvor han på skrift og i podcast udbreder sin viden om populærkulturens verden.

”Vi laver Troldspejlet Podcast hver fjortende dag indtil videre, men Troldspejlet handler jo meget om det visuelle, så podcasten kan jo ikke rigtigt stå alene. Der skal billeder på,” skriver Stegelmann i en mail til Ekko.

Det i skrivende stund sidste afsnit af Troldspejlet & Co blev vist den 26. marts og handlede om musikmagi på film.

Ekko #87

Frances McDormand er på forsiden i Ekko #87.

I et stort interview fortæller hun om tilblivelsen af Nomadland, der blev årets store Oscar-vinder.

Få en filmgave, når du tegner abonnement.

Køb nummeret med McDormand og få det tilsendt.

Abonnenter kan også læse magasinet digitalt.

Troldspejlets 20-års jubilæum

Relevante artikler

Nyhed
01. okt. 2019
DR lukker sit eneste filmprogram

DR lukker sit eneste filmprogram

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten