Nyhed
04. juli 2024
Direktør stopper efter upassende opførsel

Direktøren for Danmarks Underholdningsorkester, Andreas Vetö, har i 2018 sendt beskeder til en kvindelig medarbejder, efter at hun havde frabedt sig privat kontakt.

Foto | TV 2

Direktør stopper efter upassende opførsel

Direktør for Danmarks Underholdningsorkester beklagede sexisme i DR’s dokumentar, men han har selv været grænseoverskridende.

Af Karoline Balstrøm

Efter atten tidligere medarbejdere ved Danmarks Underholdningsorkester stod frem i Berlingske den 30. juni, har direktør Andres Vetö nok holdt vejret.

De tidligere medarbejdere beretterede i avisen om en kaotisk og hård ledelse, som fik Andreas Vetös ansatte til at ”knække på stribe”.

På baggrund af anklagerne om ”ulideligt arbejdsmiljø, stress og psykisk vold” har den 38-årige Andreas Vetö nu opsagt sin stilling og sygemeldt sig.

Formanden for Danmarks Underholdningsorkester, Lars Barfoed, har skrevet en mail til Politiken, hvori han beskriver, at bestyrelsen i weekenden blev ”forelagt en række nye oplysninger angående nogle uønskede meddelelser”.

Disse beskeder har Andreas Vetö sendt til en kvindelig medarbejder i 2018, efter hun havde gjort det klart over for direktøren, at hun ikke ønskede, at han kontaktede hende privat.

Som reaktion herpå skriver Lars Barfoed til Politiken, at bestyrelsen i Danmarks Underholdningsorkester ”anser meddelelserne som utilstedelige og uforenelige med jobbet som direktør”.

Voksenlejrskole
Andreas Vetö indgår i den omdiskuterede DR-dokumentar Sexisme i musikbranchen. Her bliver han forelagt klager fra en tidligere studentermedhjælper.

I 2020 fik den 21-årige Anne Kildetoft upassende komplimenter om sit udseende i beskeder fra den folkekære kunstner, Martin Brygmann, som turnerede med orkestret.

Anne Kildetoft og Martin Brygmann skrev sammen på Facebook, indtil praktikanten sagde fra over for den på det tidspunkt 57-årige mand. Herefter henvendte studentermedhjælperen sig til ledelsen.

Hun fik at vide, at hun med Underholdningsorkestret befandt sig i en branche, hvor ”grænserne er lidt flydende”, og at en turné er ”en voksenlejrskole”.

Ingen konsekvenser
Lederen havde svært ved at gennemskue de screenshots, som Anne Kildetoft fremlagde af samtalen med Brygmann. Derfor fik henvendelsen ingen konsekvenser.

I dokumentaren udtaler Andreas Vetö, at han er ”oprigtigt ked af den oplevelse, Anna Kildetoft har haft hos os”.

Han tilføjer, at han ikke genkender at have givet udtryk for ”gråzoner” i branchen, da han talte med hende. Og til slut beklager han eventuel mangelfuld kommunikation med studentermedhjælperen.

Andreas Vetö har på LinkedIn bekræftet sin opsigelse.

”Jeg har sagt op,” starter han og sender en ”dybtfølt tak” til alle, som han har arbejdet med ved Danmarks Underholdningsorkester de sidste syv år.

”Jeg er meget ked af de fejl, jeg har begået. Jeg tager læring af det og arbejder intenst med det,” tilføjer han.

Relevante artikler

Nyhed
01. juli 2024
Brygmann blev fjernet på grund af sexismesag

Brygmann blev fjernet på grund af sexismesag

Nyhed
13. juni 2024
Få overblik over Sexisme i musikbranchen

Få overblik over Sexisme i musikbranchen

Serieanmeldelse
10. juni 2024
Sexisme i musikbranchen

Sexisme i musikbranchen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten