Cannes 2016
20. maj 2016
Det er min bedste film
Den 27-årige canadiske instruktør Xavier Dolan er tilbage i Cannes med Juste la fin du monde. I 2014 imponerede han med Mommy, og sidste år var han en del af juryen. Foto | Shayne Laverdière

Xavier Dolan: Det er min bedste film

Canadiske Xavier Dolan kaldte Juste la fin du monde for sin hidtil bedste film på gårsdagens pressemøde i Cannes. Ikke alle anmeldere er dog enige med den unge instruktør.

Af Rasmus Stenbæk Iversen og Claus Christensen

For præcis to år siden bjergtog canadiske Xavier Dolan Cannes-festivalen med den fremragende Mommy.

Straks blev Dolan udråbt til både vidunderbarn og enfant terrible af kritikere og journalister, der samtidig diskuterede, hvordan pokker instruktørens fransk-canadiske navn mon skulle udtales.

Nu er Xavier Dolan så tilbage på verdens vigtigste filmfestival.

Hjemvendt søn skal dø
Denne gang har instruktøren allieret sig med fire af Frankrigs allerstørste skuespillere i en filmatisering af Jean-Luc Lagarces skuespil Juste la fin du monde, der på engelsk har fået titlen It’s Only the End of the World.

Vincent Cassel, Marion Cotillard, Lea Seydoux og Gaspard Ulliel pryder rollelisten i en fortælling om en ung forfatter (Ulliel), der vender hjem til sin barndomsby for at fortælle, at han skal dø.

Men noget tyder på, at It’s Only the End of the World ikke kommer til at vælte lige så mange filmelskere bagover, som Mommy gjorde. På Ekkos eget stjernebarometer deler filmen vandene.

Har set gode anmeldelser
Selv kaldte Dolan dog sin nye film for sin bedste, da han mødte op på gårsdagens pressemøde.

”Det er noget, man altid skal mene. Hvordan kan man bevæge sig fremad og fortsætte med det, man er dedikeret så meget til, hvis man ikke tror, det er det bedste,” sagde Xavier Dolan.

Og bedømt ud fra instruktørens svar lader de kritiske røster til at prelle af på instruktøren.

”Vi er i Cannes, og der er forskellige holdninger til film. Nogle film bliver godt modtaget og andre mindre godt. Men jeg er ikke specielt bekymret, for jeg har allerede set begejstrede anmeldelser af filmen,” lød canadierens svar.

Opdager fejl i klipperummet
Senere i pressemødet fik Xavier Dolan mulighed for at begrunde sin vurdering af Juste la fin du monde.

”Jeg foretrækker Juste la fin du monde, fordi det er den mest omfattende og vidtfavnende af mine film. Man laver film, der måske er charmerende og foruroligende, og så laver man film, der er komplette. Skuespillet er rørende, og musikken er perfekt.”

”Jeg foretrækker den ikke af sentimentale grunde. Jeg foretrækker den, fordi jeg kender de fejl, jeg har begået i mine tidligere film, og jeg forsøger selvfølgelig ikke at gentage dem.”

Xavier Dolan fortalte desuden, at han altid bliver klar over sine fejl i klipperummet.

”I klipperummet kan man ikke undgå at opdage de fejl, man har begået i manuskriptet. Man siger altid: ’Det ordner vi i klipperummet,’ og at man genopfinder filmen i klipningen. Men det er ikke hele sandheden. Man kan genopfinde, men ikke opfinde filmen i klipperummet.”

Optaget af sproget
Baseret på franske Jean-Luc Lagarces teaterstykke er Juste la fin du monde et kammerspil med fokus på de intime og nære relationer mellem mennesker.

”Det fængslende i Lagarces tekst er, hvor nervøse alle karakterne er, og hvordan de udtrykker ting, der ofte er meget overfladiske eller nytteløse. De taler om alt undtagen det, de virkelig føler.”

”Når man filmatiserer en bog eller et teaterstykke, har mange instruktører behov for at forlade det oprindelige medium fuldstændigt. Men det giver ikke mening at adoptere Largarces stykke uden at bevare hans sproglige gentagelser og nervøsiteten mellem karakterne,” forklarede Xavier Dolan om Largarces forlæg.

Egentlig skulle filmen skydes i et bredt format, men Dolan besluttede hurtigt at droppe de planer og i stedet nærme sig karakterne i billederne.

”Da vi startede optagelserne, fandt jeg ud af, at vi behøvede nærbilleder af karakterne. Det viste sig hurtigt, at vi blev nødt til at være meget tæt på dem.”

”Der er budskaber, som ikke er i sproget, men i stilheden og udtrykket i personernes ansigter,” sagde Xavier Dolan.

Pressekonference: Juste la fin du monde

Relevante artikler

Biografanmeldelse
31. mar. 2015
Mommy

Mommy

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten