Nyhed
12. apr. 2009
”Der findes ingen gode film”

”Der findes ingen gode film”

Lukas Moodysson er glad for, at Mammut skaber uenighed. Men han ved ikke, om han vil lave flere film.
Af Claus Christensen

”En ung mesters første værk,” sagde instruktøren Ingmar Bergman om sin landsmand Lukas Moodyssons debutfilm, Fucking Åmål fra 1998.

Med ét slag var Moodysson tronarvingen i svensk film, og han befæstede sin position med kollektivdramaet Tilsammans (2000) og den knugende trafficking-tragedie Lilja 4-ever (2002), indtil hans karriere tog en uforsonlig drejning med et par meget små og meget radikale film.

Men nu er 40-årige Moodysson tilbage med sin første store internationale film, Mammut, der har ingen ringere end Gael Garcia Bernal og Michelle Williams i hovedrollerne.

Kritik fra højre og venstre
Filmen, der den 20. april har dansk forpremiere på CPH:PIX, er imidlertid ikke blevet det ventede triumftog for Moodysson. Den har delt vandene, og instruktøren måtte tage tomhændet hjem fra årets Berlin-festival i februar.

”Det er fascinerende, at den svenske højrefløj har kritiseret filmen for at være anti-kapitalistisk, og så er der nogle i Berlin, der mener, den ikke er konfrontatorisk nok,” siger Lukas Moodysson.

Mammut konfronterer en masse spørgsmål, om rigtigt og forkert, men den dømmer ingen,” understreger instruktøren i et to timers interview med Ekkos Kristoffer Hegnsvad.

Frigørelse er egoisme
Mammut skildrer to moderne, vestlige mennesker, der har alt, men alligevel ikke kan finde ro i sig selv og tid til hinanden.

”Jeg tror ikke på individets frigørelse. Det er en form for nihilistisk egoisme at sætte sig selv i centrum og lade, som om man ikke har brug for sin omverden,” siger Moodysson og fortsætter:

”Jeg ved godt, at ingen har konfliktløse familieliv, men vi er bundet til vores forældre og børn, om vi vil det eller ej, og det er meget farligt at forsøge at løse konflikterne ved at ophæve de bånd.”

Undgår folk, der laver film
Selv har Lukas Moodysson valgt at lave en skarp adskillelse mellem arbejde og fritid. Og han foretrækker at bo i Malmö på god afstand af den svenske filmbranche i Stockholm.

”Jeg vil helst undgå folk, der laver film og hele tiden diskuterer dem. Jeg ved heller ikke, om jeg skal lave en film til. Det er så utrolig krævende. Jeg er ikke sikker på, at jeg kan klare det,” siger Moodysson, som direkte adspurgt ikke kan nævne en eneste rigtig god film i hele filmhistorien:

”Filmkunsten er en kunst i detaljer og fragmenter. Der findes magiske øjeblikke, men der findes ikke film, der holder hele vejen.”

Relevante artikler

Interview
12. apr. 2009
Moodysson om Mammut

Moodysson om Mammut

Nyhed
18. dec. 2025
Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Gaucho Gaucho
Biografanmeldelse
18. dec. 2025

Gaucho Gaucho

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Mest læste

William Friedkin er død
Nekrolog
08. aug. 2023

William Friedkin er død

Ekko bringer de sidste julegaver ud
Nyhed
18. dec. 2025

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten