cannes 2023
25. maj 2023
Dansk film triumferer i Cannes

Norske Marlene Emilie Lyngstad fra Den Danske Filmskole flankeres af sydkoreanske Hwang Hyein (th). og marokkanske Zineb Wakrim, der vandt henholdsvis anden- og tredjeprisen i filmskolekonkurrencen i Cannes. 

Foto | Joachim Tournebize

Dansk film triumferer i Cannes

For første gang vinder Den Danske Filmskole sidekonkurrencen La Cinef, hvis jury er blevet tryllebundet af film om en mands forløsning med en sexdukke.

Af Claus Christensen

Med kun en enkelt dansk film på Cannes-festivalen i år var chancen for en pris minimal. Men man må sige, at vores enmandshær leverede varen.

Her til aften har Norwegian Offspring vundet festivalens sidekonkurrence, La Cinef, der er helliget film fra alverdens filmskoler.

Den er instrueret af norske Marlene Emilie Lyngstad, der sammen med blandt andre producer Carl Osbæck Adelkilde og manuskriptforfatter Emilie Koefoed Larsen har lavet den som afgangsfilm på Den Danske Filmskole.

”Juryen var tryllebundet af denne modige filmskaber. Den fik os til at grine og skære tænder på samme tid,” udtaler den ungarske instruktør Ildikó Enyedi, der var juryens præsident.

Norwegian Offspring konkurrerede med femten andre film, der var udvalgt blandt 2000 indsendte film fra 476 filmskoler i hele verden. Ud over æren får filmholdet 15.000 euro, der svarer til små 112.000 kroner.

Substitut for nærvær
Filmen handler om en norsk fyr, der efter at være blevet afvist af en sexarbejder søger forløsning med en sexdukke på et bordel.

Marlene Emilie Lyngstad fortalte forleden til Ekko, at idéen opstod, da hun var på sexmesse i Valbyhallen og mødte en fyr, der lever af at sælge og udleje sexdukker.

Siden kom hun i kontakt med en norsk mand, der har en antifeministisk blog og længe var tænkt til at spille hovedrollen i filmen.

”Når jeg udvikler film, er jeg meget optaget af at se på de ting, som jeg i første omgang opfatter som lidt ubehagelige. Jeg var interesseret i det fænomen, at vi i vores samfund omgiver os med rigtigt mange substitutter for nærvær og intimitet,” sagde Marlene Emilie Lyngstad.

Hun er naturligvis glad for prisen.

”Det føles helt surrealistisk. Vi havde ikke forventet det, og da jury-præsidenten annoncerede, at det var os, så blev vi meget overraskede,” siger instruktøren i en pressemeddelelse.

Stor værdi
Det er første gang, at en film fra Den Danske Filmskole bliver belønnet med hovedprisen i La Cinef.

”Det er i sig selv et meget stort kvalitetsstempel og et meget lille nåleøje, man skal passere, for at få sin Filmskole-afgangsfilm udtaget til Cannes-festivalen. Men at vinde hovedprisen i talentkategorien La Cinef er helt enestående,” udtaler Filmskolens rektor, Tine Fischer.

”For Filmskolen og for dansk film er prisen af meget stor værdi – særligt i en tid, hvor vi har brug for at understøtte og fremme det unikke talent, der skal sætte Danmark på verdenskortet i de kommende år,” tilføjer rektoren.

Filmen bliver vist på Filmskolens afgangsfestival, der løber af stablen fra den 21. til 25. juni.

Claus Christensen

Filmmagasinet Ekkos chefredaktør dækker for sekstende gang Cannes-festivalen.

Ser samtlige film i hovedkonkurrencen og vurderer dem i Ekkos stjernebarometer.

Går på opdagelse efter perler i sidekonkurrencen Un Certain Regard og parallelkonkurrencerne Directors’ Fortnight og Critics’ Week.

Årets festival løber fra 16. til 27. maj.

Scene: Norwegian Offspring

Relevante artikler

cannes 2023
23. maj 2023
En sexdukke dømmer ikke nogen

En sexdukke dømmer ikke nogen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten