Nekrolog
26. jan. 2021
Dansk tv-legende er død
Jørgen Flindt Pedersen stod igennem sin karriere bag en lang række dokumentarer, der gjorde mennesker klogere på hinanden og verden omkring dem. Foto | uoplyst

Dansk tv-legende er død

Jørgen Flindt Pedersen satte som journalist, filmskaber og mediedirektør et kæmpe aftryk på dansk kulturliv med sit kritiske og fascinerede blik på verden.

Af Nicki Bruun

Som journalist, filmskaber og mediedirektør har Jørgen Flindt Pedersen sat et større aftryk på det danske kulturliv end de fleste andre.

Han døde mandag i en alder af 80 år efter et kortvarigt kræftforløb, siger familien til Ritzau.

Jørgen Flindt Pedersen vandt i 1979 Cavling-prisen sammen med den faste samarbejdspartner Erik Stephensen. De to havde op gennem 70’erne lavet en række dybdeborende dokumentarprogrammer for DR, hvor de uforfærdet gik i clinch med magthavere – fra politikere til erhvervsfolk.

Den dynamiske duo fik tilnavnet ”Gulddrengene”.

Makkerparret havde fundet sammen på DR i 60’erne, og de fortsatte samarbejdet efterfølgende.

I 1981 lavede de dokumentaren Din nabos søn, der trænger ind i bødlers psykologi. Med optagelser af junta-tidens Grækenland, hvor unge værnepligtige blev trænet i at påføre andre mennesker pinsler, viser filmskaberne, at ondskab kan opstå overalt.

I 1994 lavede de fortsættelsen Bødlen som offer, hvor makkerparret snakker med både ofre og bødler for at finde ud af, hvordan de lever videre med den tunge byrde.

Inden da gik Flindt Pedersen og Stephensen sidst i 80’erne sammen om at relancere det socialdemokratiske partidagblad Aktuelt som Det Fri Aktuelt. I seks år hentede de som chefredaktører journalistiske stjerner ind og skabte dagsordensættende journalistik.

Åben nysgerrighed
Jørgen Flindt Pedersen blev uddannet i statskundskab på Aarhus Universitet i 1964 og arbejdede i første halvdel af 60’erne som journalist på avisen Demokraten.

Efter en årrække som journalist og filmskaber overtog han i 1993 jobbet som administrerende direktør for TV 2 fra Tøger Seidenfaden.

Her sad Flindt Pedersen frem til 1999, hvor han blev selvstændig som ejer af produktionsselskabet Far Film. Hans ene datter – Malene Flindt Pedersen – er også producent. Hun grundlagde i 1997 filmselskabet Hansen & Pedersen Film og Fjernsyn sammen med ægtemanden, instruktøren Anders Riis-Hansen.

Gennem Far Film producerede Jørgen Flindt Pedersen en lang række dokumentarer, deriblandt miljøskildringen Drengene fra Vollsmose fra 2002 og portrætfilmen Sanselighedens pris (2007), der handler om Jørgen Leth i kølvandet på udgivelsen af den kontroversielle erindringsbog Det uperfekte menneske.

Fælles for filmene – og gennemgående i hele karrieren – er en åben nysgerrighed over for alle slags mennesker, uanset hvor i verden de kommer fra, eller hvilket liv de har.

I 2011 blev Jørgen Flindt Pedersen ramt af en blodprop i hjernen, men det stoppede ham ifølge konen gennem et halvt århundrede – tidligere viceborgmester i Birkerød Kommune, Birgitte Flindt Pedersen – ikke i at følge med i mediernes verden.

Jørgen Flindt Pedersen efterlader sig sin hustru, tre børn og en række børnebørn.

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten