Hvis der — trods alle forskelligheder i det danske samfund — er en kultur, vi har fælles, så er det tv-fiktionen. Først var det Panduro, der, så at sige ene mand, kunne samle befolkningens interesse. Siden kom Balling og Lise Nørgaard med nationalklenodiet Matador, og siden 1990'erne har dansk tv oplevet en ny guldalder med Triers Riget og Thorsboe-brødrenes Taxa, Rejseholdet og Krøniken.
Tv er en elektronisk Sheherezade, der aldrig bliver træt af at fortælle sine historier — og som regel tager vi lige et afsnit mere. Serierne markerer tidsånd og skaber ritualer, de er med til at give tilværelsen struktur, fortæller om det er morgen eller aften, om det er onsdag eller lørdag, om julen nærmer sig — eller om barndommen er forbi. Og de indgår i vores oplevelse af både den almene og den personlige historie, lever videre i den kollektive hukommelse som vidnesbyrd fra en bestemt epoke.
Livet i Danmark er flettet ind i tv's uendelige historie.
Annonce
Relevante artikler
DR-dokumentarer nomineret til Cavlingprisen
Skolens tabte børn, UnderDanmark og På statens regning fra DR er nomineret til journaliststandens største pris, mens Den sorte svane og podcasten om Jan Grarup er valgt fra.
Nr. 05 på top 10
Overbo
Mette beslutter sig for at konfrontere sine sexlarmende overboer.
Mest læste
Magasin · oktober 2025
Ekko#99
På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten