Nyhed
27. aug. 2018
Dansk Oscar-kamp spidser til
Den unge lykkejæger Per (Esben Smed) har store planer om at udvikle brug af bølge- og vindenergi i Bille Augsts filmatisering Lykke-Per. Foto | Rolf Konow

Dansk Oscar-kamp spidser til

Det bliver Lykke-Per, Den skyldige eller Vinterbrødre, der udvælges som Danmarks bud på en nominering i Oscar-kategorien for bedste ikke-engelsksprogede film.

Af Nicki Bruun

Der er stadig et halvt år til den næste Oscar-fest, men allerede nu begynder den indledende opvarmning.

Bille August vandt en Oscar i kategorien ”bedste ikke-engelsksprogede film” hjem til Danmark med Pelle Erobreren i 1989.

Nu får han måske mulighed for at gentage kunststykket. I hvert fald er instruktørens aktuelle Lykke-Per en af de tre film, der i dag er blevet udpeget som danske bud i kategorien til næste års Oscar-uddeling, som finder sted 24. februar.

Den erfarne instruktør står over for to debuterende talenter, der har begejstret på alverdens festivaler og blandt anmeldere med deres lavbudgetfilm. De er begge født uden for Danmark, men har gået på Filmskolen og er heldigvis fortsat med at lave film herhjemme.

Svenske Gustav Möllers thriller-krimi Den skyldige har foruden kritikerros trukket godt med mennesker i biografen, hvorfor hans minimalistisk knivskarpe drama nok er den største konkurrent til Augusts storladne filmatisering af Henrik Pontoppidans klassiker.

Islandske Hlynur Pálmasons eksperimenterende broderdrama Vinterbrødre har næsten ryddet bordet ved danske prisuddelinger. Men det er svært at forestille sig det mainstream-orienterede Oscar-akademi forelske sig i den kompromisløse fortælling om skyld og skam, som må være at betragte som en outsider til at blive den endelige kandidat.

Erfaring med Oscar
Beslutningen om hvilken film, der skal være Danmarks bud på en Oscar-nominering, træffes af en komité med direktøren for Det Danske Filminstitut, Claus Ladegaard, i spidsen.

Komitéen består desuden af seks mennesker fra forskellige dele af filmbranchen. Den 20. september afgør de, hvilken af tre film, der skal indstilles til det amerikanske Oscar-akademi, som herefter skal vælge mellem buddene fra op mod 100 lande.

”Vi har peget på tre titler, som vi mener alle har potentialet til at appellere til Oscar-akademiets medlemmer. Tre film, heriblandt fra to spillefilmdebutanter, der på hver sin måde har chancen for at sætte et aftryk i det kommende nomineringskapløb,” siger Claus Ladegaard i en pressemeddelelse fra Filminstituttet.

Danske film har gode erfaringer med verdens største prisuddeling.

De sidste ti år er Danmarks kandidat gået videre til at blive nomineret fem gange, og i 2011 vandt Susanne Bier den eftertragtede Oscar-statuette for det barske drama Hævnen. Året før Bille Augusts sejr vandt Gabriel Axel som den første dansker prisen for Babettes gæstebud.

Trailer: Lykke-Per

Relevante artikler

Biografanmeldelse
12. juni 2018
Den skyldige

Den skyldige

cph pix 2017
07. okt. 2017
Vinterbrødre

Vinterbrødre

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten