Cannes 2022
27. maj 2022
Dansk film er Guldpalme-favorit
I Holy Spider går en kvindelig journalist på jagt efter en mandlig seriemorder i Iran, hvor den i dag dansk bosiddende instruktør Ali Abbasi oprindeligt kommer fra. Foto | Nadim Carlsen

Dansk film er Guldpalme-favorit

Ali Abbasis seriemorderdrama Holy Spider bliver af eksperter spået til at vinde en af filmverdens mest eftertragtede priser.

Af Nicki Bruun

Det begynder at nærme sig slutningen på årets Cannes-festival, hvor Guldpalmen og de andre priser bliver uddelt lørdag aften den 28. maj.

De sidste film i hovedkonkurrencen bliver vist i dag fredag, og nogle tror på, at amerikanske Kelly Reichardt (First Cow) med kunstnerdramaet Showing Up har lavet en film, der kan løbe med Guldpalmen.

Men lige nu ser det ud til, at en af filmverdens mest eftertragtede priser kan lande hos dansk-iranske Ali Abbasi!

På det førende brancheblad Variety peger man på hans iranske seriemorderdrama Holy Spider som favorit til at vinde hovedprisen foran de allerede dobbelte Guldpalmevindere Dardenne-brødrene og sydkoreanske Park Chan-wook.

Ekkos stjernebarometer har i løbet af hele festivalen haft et internationalt panel af kritikere til at bedømme samtlige film, som dyster om den eftertragtede Guldpalme.

Undervejs har anmelderne haft mulighed for at udråbe en film til Guldpalme-favorit.

Ekkos chefredaktør Claus Christensen gik forrest og placerede umiddelbart efter premieren på Holy Spider i søndags sin Guldpalme på det medrivende drama om en kvindelig journalist, der i Iran går på jagt efter en mand, som slår prostituerede kvinder ihjel.

Siden premieren er en lang række film blevet vist i hovedkonkurrencen, men Claus Christensen fastholder indtil videre sin favoritstatus på Holy Spider.

Tre film i front
Kritikerne i Ekkos panel har haft mere end almindeligt svært ved at udpege deres bud på en vinder af Guldpalmen.

Flere af dem giver udtryk for, at der i år ikke har været nogen klokkeklar favorit i stil med Parasite, som i 2019 løb med hovedprisen og senere blev den store Oscar-vinder.

Filmene har da også delt anmelderne i usædvanlig grad, hvorfor der i skrivende stund endnu ikke er en film, som har et snit på over 3,0 ud af de maksimale fire stjerner.

Det er aldrig sket tidligere.

I spidsen på det parameter ligger tre film: Ruben Östlunds modesatire Triangle of Sadness, David Cronenbergs body horror Crimes of the Future og Park Chan-wooks film noir Decision to Leave, der alle har et gennemsnit på 2,9.

Hovedkonkurrencens anden iranske film, familiedramaet Leila’s Brothers, har et gennemsnit på 2,6, men det er den film, panelets norske kritiker Kjetil Lismoen peger på.

Det er også den eneste, som britiske Lee Marshall giver topkarakteren fire stjerner.

Med andre ord er det utrolig åbent, hvordan juryen fordeler priserne ved den store ceremoni i morgen. Følg med her på siden for at se, om danske Holy Spider kan løbe med Guldpalmen.

Nicki Bruun

Ekkos udsendte journalist i Cannes dækker dagligt festivalen.

Laver primært interviews og opstøver store og små nyheder.

Cannes-festivalen blev holdt første gang i 1946 og regnes for verdens mest prestigefyldte festival.

Årets festival er nummer 75 og løber fra 17. til 28. maj.

Trailer: Holy Spider

Relevante artikler

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten