Cannes 2018
12. apr. 2018
Dansk deltagelse i Cannes-program
Ali Abbasis thriller Border handler om grænsevagten Tina, der er blevet vansiret efter en ulykke som barn, men samtidig fik en slags overnaturlige evner. Foto | Nadim Carlsen

Dansk deltagelse i Cannes-program

Cannes slår i år et stort slag for nye instruktører, og en af dem er danskuddannede Ali Abbasi, som har fået en fornem udtagelse til festivalen.

Af Nicki Bruun

”Vi vil give nye og unge mennesker en chance,” sagde Cannes-direktør Thierry Frémaux på dagens pressemøde, hvor han alfabetisk efter instruktørens efternavn præsenterede filmene i hovedkonkurrencen.

Blandt de mere navnkundige titler finder man Cold War af polske Pawel Pawlikowski, der vandt en Oscar for gennembrudsfilmen Ida.

Også den franske legende Jean-Luc Godard er i hovedkonkurrencen med Le Livre d’Image, og italienske Matteo Garrone er det med Dogman.

Fra USA er Spike Lee blevet udtaget til hovedkonkurrencen med BlacKkKlansman. Han får selskab af landsmanden David Robert Mitchell, der kommer med Under the Silver Lake.

Endelig byder hovedkonkurrencen også på stærke asiatiske navne som sydkoreanske Chang-dong Lee, japanske Hirokazu Kore-eda og kinesiske Jia Zhangke.

Derudover er de iranske instruktører Asghar Farhadi og Jafar Panahi udtaget til hovedkonkurrencen. Tre kvindelige instruktører – Alice Rohrwacher, Eva Husson og Nadine Labaki – er blandt hovedkonkurrencens atten navne.

Iskoldt helvede
Det er stærkt overraskende, at instruktører som Xavier Dolan, László Nemes – der begejstrede festivalen med Sauls søn – Paolo Sorrentino, Claire Denis, Terrence Malick og Mike Leigh ikke blev nævnt.

Ifølge festivaldirektøren er der stadig en chance for, at Lars von Triers seriemorderfilm The House That Jack Built kan blive udtaget. Men indtil videre kan vi glæde os over, at talenter fra Den Danske Filmskole er sluppet igennem nåleøjet.

Border, som er udtaget til den næstebedste konkurrence Un Certain Regard, er instrueret af Ali Abbasi, kendt for gyseren Shelley. Han har skrevet filmensammen med Isabella Eklöf, der ligesom Abbasi er uddannet fra Den Danske Filmskole.

Filmen er fra et bogforlæg af den svenske forfatter John Ajvide Lindqvist, der har skrevet Lad den rette komme ind.

Den handler om Tina, en grænsevagt, der er vansiret efter at blive ramt af lynet som barn. Det har også gjort hende i stand til at aflæse mennesker. En dag møder hun en mand, som hun er sikker på smugler noget – hun kan bare ikke finde det.

Der bliver dansk deltagelse i form af Mads Mikkelsen, som spiller hovedrollen i Arctic, der får premiere ved en såkaldt midnatsvisning på festivalen. I Arctic spiller Mikkelsen en mand, der strander på Arktis og må kæmpe for at overleve og slippe ud af det iskolde helvede.

Cannes uden Netflix
Som ventet er der ingen Netflix-film i hovedkonkurrencen – eller på festivalen i det hele taget.

Selv om både The Meyerowitz Stories og Okja gjorde en glimrende figur for Netflix i sidste års hovedkonkurrence, har der været for mange kurrer på tråden mellem streaming-giganten og Cannes-festivalen.

Cannes vil ikke acceptere, at Netflix dropper biografpremierer og lægger film direkte på sin streamingtjeneste, mens Netflix ikke ønsker at bøje sig for ønsket om at overholde et biografvindue.

Det betyder, at kritikerne i Cannes bliver snydt for Netflix-film som Alfonso Cuaróns Roma og Jeremy Saulniers Hold the Dark.

Det skal blive spændende at se, hvilke film der bliver tilføjet programmet i de kommende dage.

Årets Cannes-festival løber 8. – 17. maj.

Cannes 2018


Hovedkonkurrencen
Ash Is Purest White, Jia Zhang-Ke
At War, Stéphane Brizé
BlacKkKlansman, Spike Lee
Burning, Lee Chang-dong
Capernaum, Nadine Labaki
Cold War, Pawel Pawlikowski
Dogman, Matteo Garrone
Girls of the Sun, Eva Husson
Lazzaro Felice, Alice Rohrwacher
Le Livre d’Image, Jean-Luc Godard
Netemo Sametemo: Asasko I & II, Ryusuke Hamaguchi
Shoplifters, Kore-Eda Hirokazu
Sorry Angel, Christophe Honoré
Summer, Kirill Serebrennikov
Three Faces, Jafar Panahi
Todos lo saben, Asghar Farhadi (åbningsfilm)
Under the Silver Lake, David Robert Mitchell
Yomeddine, A.B. Shawky

Un Certain Regard
Angel Face, Vanessa Filho
Border, Ali Abbasi
El Angel, Luis Ortega
Euphoria, Valeria Golino
Friend, Wanuri Kahiu
The Gentle Indifference of the World, Adilkhan Yerzhanov
Girl, Lukas Dhont
The Harvesters, Etienne Kallos
In My Room, Ulrich Köhler
Little Tickles, Andréa Bescond og Eric Métayer
My Favorite Fabric, Gaya Jiji
On Your Knees, Guys (Sextape), Antoine Desrosières
Sofia, Meyem Benm’Barek

Uden for konkurrence
Le Grand Bain, Gilles Lellouche
Solo: A Star Wars Story, Ron Howard

Midnatsvisning
Arctic, Joe Penna
The Spy Gone North, Yoon Jong-Bing

Specialvisning
Dead Souls, Wang Bing
La Traversée, Romain Goupil
O Grande Circo Místico, Carlo Diegues
The State Against Mandela and the Others, Nicolas Champeaux og Gilles Porte
10 Years in Thailand, Aditya Assarat, Wisit Sasanatieng, Chulayarnon Sriphol og Apichatpong Weerasethakul
To the Four Winds, Michel Toesca

Relevante artikler

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten