Cannes 2022
25. maj 2022
Cronenberg og Viggo udforsker indre skønhed
Kropskunstnerne Saul (Viggo Mortensen) og Caprice (Léa Seydoux) eksperimenterer med at gro nye organer, som de kan fremvise for et fascineret publikum ved deres forestillinger. Foto | Nikos Nikolopoulos

Cronenberg og Viggo udforsker indre skønhed

Den canadiske body horror-mester David Cronenberg kritiserer abortpolitikken i USA, mens hans nye film med Viggo Mortensen chokerer og begejstrer i Cannes.

Af Nicki Bruun

Body horror-mesteren David Cronenberg havde inden verdenspremieren i Cannes på sin nye film forventet – måske endda håbet – at den ville få nogle til at udvandre fra biografen.

Crimes of the Future har Viggo Mortensen, Léa Seydoux og Kristen Stewart i hovedrollerne i en sci-fi-historie, hvor kroppens indre bliver udforsket.

Nogle kritikere gik også undervejs, da filmen bød på obduktionen af en ung dreng, blodig leg med indvolde og utraditionel sex, hvor personerne får orgasme ved at slikke hinandens åbne sår.

Men generelt er filmen blevet mødt med begejstring af anmelderne, der kalder Crimes of the Future et comeback for instruktøren bag Crash, Fluen og Videodrome.

I Ekkos stjernebarometer deler filmen i skrivende stund en førsteplads med Ruben Östlunds Triangle of Sadness, der sjovt nok omvendt handler om ydre skønhed.

Og hvis der i løbet af festivalens sidste dage ikke viser sig en klar Guldpalme-favorit, kunne man godt forestille sig juryen belønne den 79-årige instruktør med den største pris!

Tossede amerikanere
Crimes of the Future foregår i et dystopisk nedbrudt fremtidsunivers, hvor mennesker har fundet en måde ikke at føle smerte på.

Performance-kunstneren Saul Tenser (Viggo Mortensen) bruger den evne til sammen med partneren Caprice (Léa Seydoux) at lave forestillinger, hvor hun foran et publikum opererer organer ud af ham.

På den måde kommer de i kontakt med en organisation, der hedder det nationale organregister.

Her forsøger blandt andre en ung kvinde (Kristen Stewart) at holde styr på, hvilke nye organer folk lykkes med at få til at gro. Samtidig er Saul også i kontakt med politiet, der forsøger at stoppe en gruppe, som eksperimenterer med at skubbe menneskeracen i en ny retning.

Som man nok kan høre, er det en temmelig syret og noget udfordrende film. På et pressemøde sagde David Cronenberg i Cannes, at Crimes of the Future udforsker, hvem der har ejerskab over kroppen.

”Jeg skrev filmen for tyve år siden, men allerede dengang kunne man mærke, at en debat om undertrykkende ejerskab og kontrol var på vej,” sagde David Cronenberg til verdenspressen.

Dernæst gik den canadiske over til at tale om den aktuelle debat om abortlovgivning i nabolandet USA, hvor mange stater arbejder på at gøre det sværere for kvinder at få en abort.

”I Canada har vi den opfattelse, at alle amerikanere er gået fra forstanden. Jeg mener, at USA er helt bananas, og jeg kan ikke tro mine egne ører, når jeg hører landets folkevalgte tale om abortpolitik. Det er sære tider.”

Nicki Bruun

Ekkos udsendte journalist i Cannes dækker dagligt festivalen.

Laver primært interviews og opstøver store og små nyheder.

Cannes-festivalen blev holdt første gang i 1946 og regnes for verdens mest prestigefyldte festival.

Årets festival er nummer 75 og løber fra 17. til 28. maj.

Trailer: Crimes of the Future

Relevante artikler

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten