Nyhed
24. mar. 2021
Cph:Dox forlænger festival
Cph:Dox kommer i år til at løbe fra 21. april til 12. maj. I den periode kan publikum se film og debatter fra deres hjem, men også opleve festivalens højdepunkter i biografen. Foto | Cph:Dox

Cph:Dox forlænger festival

Den danske dokumentarfestival forlænger perioden for at kunne vise nogle af højdepunkterne på det store lærred, når biograferne åbner igen.

Af Nicki Bruun

Folkene bag Cph:Dox havde håbet på at kunne invitere publikum ind i biograferne, når dokumentarfestivalen løb af stablen fra 21. april til 2. maj.

Med de nye planer om genåbning af landets biografer den 6. maj, så den plan dog ud til at være kørt af sporet.

Men det slår ikke folkene bag festivalen ud.

De har valgt at forlænge årets Cph:Dox til den 12. maj, så nogle af festivalens højdepunkter kan blive vist på det store lærred.

”Det vil være fantastisk at kunne fejre genåbningen med vores store, dedikerede biografpublikum. I marts 2020 var Cph:Dox den første dokumentarfilmfestival i verden, der gik online og blev digital. Nu gør vi klar til at afvikle en festival, som har et større og mere ambitiøst digitalt univers end nogensinde før,” udtaler festivaldirektør Tine Fischer i en pressemeddelelse.

”Sideløbende arbejder vi på, at vores festival også kan få en fysisk dimension med visninger af et udvalg af årets film på det store lærred. Derfor udvider vi nu festivalen med et ekstra biografprogram, der kan blive skudt i gang den 6. maj. Vi glæder os helt afsindigt til at møde vores publikum igen – både digitalt og i biograferne.”

Musikstjerne og filosof
Størstedelen af Cph:Dox kommer ligesom sidste år til at foregå digitalt. Dermed kan publikum hjemme foran tv og computer se nogle af tidens mest spændende dokumentarer.

Men der bliver i forbindelse med festivalen også mulighed for at opleve en række online-debatarrangementer med store stjerner.

Den legendariske musiker David Byrne, der medvirker i koncertfilmen American Utopia, som vi har givet fem stjerner og er del af årets filmprogram, er blandt gæsterne.

Det samme er den legendariske filosof Slavoj Žižek – der er kendt for dokumentaren The Pervert’s Guide to Cinema, som Ekko har udgivet på dvd #8 – og den verdensberømte performancekunstner Marina Abramovic.

Hun deltager i anledning af verdenspremieren på 512 Hours with Marina Abramovic, der vises på Cph:Dox.

Mere end Zoom-konference
Festivaldirektør Tine Fischer, der 1. maj starter som rektor på Den Danske Filmskole, er meget tilfreds med programmet, fortæller hun.

Og hun lover, at den digitale del af festivalen ikke bliver ligesom de kedelige arbejdsmøder, mange folk efterhånden er trætte af.

”Vores digitale univers bliver alt andet end en Zoom-konference, men i stedet et levende samlingspunkt. Med de mange live-debatter skaber vi et rum, hvor vi kan mødes og lytte til både store kunstnere, kendte eksperter og nogle af de stemmer, vi måske ikke altid giver så meget opmærksomhed.”

Relevante artikler

Nyhed
23. mar. 2021
Biograferne må vente til maj

Biograferne må vente til maj

Nyhed
18. mar. 2021
Cph:Dox afslører film i konkurrence

Cph:Dox afslører film i konkurrence

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten