Cph:Dox 2020
16. mar. 2020
Cph:Dox er klar med online program
Der bliver forhåbentlig færre korslagte arme end hos de medvirkende i den kinesiske kunstner Ai Weiweis Vivos, når publikum fra sofaen kan opleve filmene på årets anderledes udgave af Cph:Dox. Foto | AWW Germany

Cph:Dox er klar med online program

”Vi gør vores allerbedste og glæder os til at dele hele programmet med publikum,” siger festivallederen og åbner for det nyskabende digitale program.

Af Nicki Bruun

Det kom som et chok for hele filmverdenen, da Cph:Dox i sidste uge blev aflyst som følge af statsministerens lukning af Danmark.

Siden har folkene bag den populære dokumentarfestival arbejdet hårdt for at stable en online version af filmfesten på benene.

Det er nu lykkedes. På onsdag den 18. marts, hvor den fysiske festival skulle have startet, begynder festivalen visning af 40 dokumentarer, som var udtaget til årets program.

De kan ses på denne side, hvor publikum ligesom i en rigtig biograf kan købe billet til en film. Den virtuelle biograf er åben fra 18. marts til 29. marts og vil løbende få tilføjet nye titler. En billet koster 45 kroner, og filmene kan ses af alle bosat i Danmark.

”De sidste fire døgn har vi arbejdet på at sikre en digital platform, der kan køre vores festival. Det er ikke mange dage og er tæt på en umulig opgave. Vi håber af hele vores hjerte, at alt fungerer, når tæppet går op,” siger festivaldirektør Tine Fischer i en pressemeddelelse.

”Hvis der er begynderfejl, så bær over med os. Vi har hotlines og teknikere, der sidder 24/7 og kommer til at arbejde på alle fejl. Vi gør vores allerbedste og glæder os til at dele hele programmet med publikum.”

Oscar-vinder og Tarkovskijs søn
Åbningsfilmen på den digitale udgave af Cph:Dox er stadig Kenneth Sorentos Kampen om Grønland, som Ekkos anmelder giver fem stjerner.

Desuden kan man opleve en lang række dokumentarer af danske debutanter, som vi har sat fokus på. De tæller blandt andre Eva Marie Rødbros portræt af en fattig, amerikansk familie – I Love You I Miss You I Hope I See You Before I Die – og Anita Beikpours portræt af den kvindelige musiker Rikke Prelle i Prelle – lytter til mig selv.

Også internationale film er på programmet.

De tæller blandt andre den afdøde, islandske komponist Jóhann Jóhannssons posthume scifi-epos Last and First Men, der blev færdiggjort af fotografen Sturla Brandth Grøvlen og en række danske samarbejdspartnere.

Vi har tidligere bragt et stort interview med Grøvlen om det usædvanlige filmprojekt.

Også nye film af Oscar-vinderen Alex Gibney og Ai Weiwei samt en portrætfilm om Andrej Tarkovskij, der er instrueret af hans egen søn, bliver vist på Cph:Dox.

Festivalen er også kendt for at byde på langt over 100 arrangementer. Men de bliver i år også klaret online. De femten digitale debatter i forbindelse med film kan følges online og bliver desuden gjort tilgængelige for alle, der har købt billet til en film.

Relevante artikler

Cph:Dox 2020
15. mar. 2020
Kampen om Grønland

Kampen om Grønland

Cph:Dox 2020
14. mar. 2020
Nye stemmer i dansk film

Nye stemmer i dansk film

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten