Nekrolog
05. juli 2018
Claude Lanzmann er død
Claude Lanzmann fortæller i sin sidste film, Napalm fra 2017, om en hed kærlighedsaffære, som han havde med en sygeplejerske i Nordkorea i 1958. Foto | Claude Lanzmann

Claude Lanzmann er død

Den franske filmskaber, der bedst er kendt for den mesterlige holocaust-dokumentar Shoah, er gået bort i en alder af 92 år.

Af Mikkel Krebs Behnke og Claus Christensen

Den anerkendte franske filmskaber Claude Lanzmann er torsdag morgen død i Paris. 

Han blev 92 år gammel, men allerede da han fyldte 90, skal han ifølge den franske avis Le Monde have sagt: ”Døden er der, det kan ske når som helst. Statistikken er imod mig. Det er meget dårligt.” 

Claude Lanzmans store mesterværk er den næste ti timer lange dokumentar, Shoah, der af mange regnes for det ultimative værk om holocaust.

Den er baseret på 350 timers materiale og består af interviews med både ofre og bødler samt nogle af de mange vidner, der forholdt sig tavse til jødeudryddelsen. 

Shoah handler ikke mindst om kontrasten mellem fortidens ubegribelige rædsler og en nutid, hvor næsten alle spor er fjernet. 

Så mesterlig er filmen, at Lanzmann af mange blev betragtet som en slags moralsk overdommer, hvad angår holocaust-film. Han vendte sig skarpt imod Steven Spielbergs Schindlers liste, fordi den i hans øjne gør udryddelsen til en underholdende Hollywood-film.

Til gengæld sagde Lanzmann god for ungarske Lásló Nemes’ Sauls søn (2015), der skildrer en jødisk fange, der blev tvunget til at arbejde i kz-lejren Auschwitz. 

Kærlighed til Nordkorea
Claude Lanzmann blev født i 1925 af en jødisk familie, der under Anden Verdenskrig måtte skjule sig for nazisterne. 

Som syttenårig sluttede han sig til den franske modstandsbevægelse, og senere blev han en stor modstander af den franske krig i Algeriet. 

Ud over at være dokumentarinstruktør var Lanzmann igennem sit liv også forfatter, filosof, journalist og chefredaktør for det franske Les Temps Modernes, som hans venner Jean-Paul Sartre og Simone de Beauvoir etablerede. 

Han vendte tilbage til holocaust-temaet i filmene Sobibór, 14 octobre 1943, 16 heures (2001) og Le dernier des injustes (2013). Men Shoah er og bliver hovedværket, som alle andre film om emnet uundgåeligt vil blive sammenlignet med. 

Lanzmanns sidste film blev Napalm, der havde verdenspremiere på Cannes-festivalen i 2017. I filmen genbesøger han Nordkorea, hvor han i 1958 havde en kærlighedsaffære, som regimet satte en stopper for. 

Alligevel bevarede Lanzmann livet igennem en større sympati for Nordkoreas kommunisme end for det kapitalistiske USA, der  under Korea-krigen i starten af 1950’erne ”smed mere end én bombe pr. person”, som han siger i filmen.

Trailer: Shoah

Relevante artikler

Cannes 2017
25. maj 2017
Supergrise og kunstnersvin

Dag 5: Supergrise og kunstnersvin

Essay
07. mar. 2005
Dommedag nu

Dommedag nu

Tema
27. juni 2002
Historie og identitet
Det ubegribelige

Det ubegribelige

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten