Nyhed
08. juni 2017
Cannes-vinder sætter Guldpalme til salg
Glæden var stor, da Abdellatif Kechiche og hans to skuespillere fik Guldpalmen i 2013 for Adéles liv, men nu vil instruktøren sælge prisen for at finansiere sin næste film. Foto | Festival de Cannes

Cannes-vinder sætter Guldpalme til salg

Adèles liv-instruktøren Abdellatif Kechiche tager alternative metoder i brug for at kunne færdiggøre sit næste projekt, som efter planen skal blive to film.

Af Nicki Bruun

Mange havde regnet med, at Abdellatif Kechiche ville vende tilbage til Cannes i år med sin første film siden Adèles liv, der vandt Guldpalmen på festivalen i 2013.

Det kom dog frem, at Mektoub is Mektoub, som instruktørens projekt hedder, ikke ville nå at blive færdigt til tiden. Nu er det så blevet afsløret, hvad problemet er: Der mangler penge.

Under filmens postproduktion har banken, der har finansieret projektet, pludselig stoppet deres støtte, udtaler Kechiche i en pressemeddelelse til The Hollywood Reporter. Det har fået instruktøren til at tænke utraditionelt.

”For at skaffe den nødvendige kapital til at færdiggøre postproduktionen uden yderligere forsinkelser, vil det franske produktions- og distributionsselskab Quat’Sous holde auktion for genstande forbundet til Kechiches film,” står der også i pressemeddelelsen.

”Genstandene tæller blandt andet Guldpalmen (fra Cannes-festivalen i 2013) og oliemalerier, der er centrale i Adèles liv.”

Kamp om ord og penge
Mektoub is Mektoub
lyder ligesom Adèles liv som et maratonprojekt på flere måder.

Filmen handler om en ung manuskriptforfatter, der vikles ind i et trekantsdrama. Da den ikke blev udtaget til Cannes, kom det frem, at Abdellatif Kechiche havde ændret planerne, så der nu skal komme to film ud af projektet. Det har ifølge mediet The Playlist resulteret i retslige kampe med støttegiverne.

Det er ikke første gang, at Kechiche har været i stormvejr.

Efter Guldpalmen, der blev delt mellem Abdellatif Kechiche og hovedrolleindehaverne Léa Seydoux og Adéle Exarchopoulos, kritiserede skuespillerne instruktørens metoder under optagelserne af filmens lange sexscener.

”Det fik mig til at føle mig som en prostitueret,” sagde Léa Seydoux til pressen.

Om Mektoub is Mektoub er lige så eksplicit i sin fremstilling af sex som forgængeren, vides ikke. Ifølge det franske medie Le Point håber Abdellatif Kechiche at få begge film i det nye projekt klar til at vise i Cannes til næste år.

Relevante artikler

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten