Nyhed
23. maj 2009
Cannes-jury skuffer Dorte Bengtson

Cannes-jury skuffer Dorte Bengtson

Ingen pris til dansk instruktør i Cannes. Juryen havde på forhånd fravalgt animationsfilmene.
Af Claus Christensen

”Der er fire gode animationsfilm i konkurrencen, men dem har juryen ikke kunnet forholde sig til dem.”

Sådan lød den mildt sagt forbløffende melding fra juryformanden John Boorman, da han i går uddelte priser for bedste filmskoleafgangsfilm i Cannes-konkurrencen Cinéfondation.

I salen sad den festklædte danske instruktør, Dorte Bengtson, som knapt nok kunne tro sine egne øren. Af 1400 indsendte filmskoleproduktioner fra hele verden var hendes animationsfilm Sylfidden blandt de sytten, der var sluppet igennem nåleøjet til den celebre konkurrence.

”Jeg har betragtet det som en særlig blåstempling, at jeg i Cannes skulle konkurrere på lige fod med realfilm,” siger Dorte Bengtson til Ekko, der med nummer 42 sidste år gav magasinets læsere Sylfidden på den gratis dvd, Animation - Best of.

”Og nu viser det sig så, at juryen ikke har følt sig klædt på til at vurdere animationsfilmene. Det er et antiklimaks, må jeg indrømme, og desværre symptomatisk for de udfordringer, man slås med som animationsinstruktør.”

Historie frem for teknik

Dorte Bengtson opfatter sig selv som historiefortæller. Og selv om hendes historier er animerede, kræver de ikke særlige animations-ekspertbriller, mener instruktøren.

”Animationsfestivaler går op i teknik, og det bliver hurtigt meget nørdet. Men selve teknikken er ikke det, som optager mig mest. Jeg vil fortælle historier, og Sylfidden handler om en pige, der har fået sine drømme stækket af en dominerende mor,” forklarer instruktøren.

Universel film

”Som med alle andre film er kvalitet et spørgsmål om, hvorvidt filmen bevæger og giver stof til eftertanke. Det burde juryen også have kunnet tage stilling til,” mener Dorte Bengtson, der bortset fra denne skuffelse rejser hjem til Danmark med lutter gode oplevelser fra Cannes.

”Jeg har fået rigtigt mange reaktioner, og folk er meget begejstrede for min film. De forstår historien og fanger humoren. Det overbeviser mig om, at jeg har lavet en universel film, som alle kan forstå og få noget ud af.”

Hjem til arbejde

Dorte Bengtson glæder sig til at komme i gang med sin første spillefilm, som har fået manusstøtte af Det Danske Filminstitut.

”Titlen er Det stumme folk og den handler om et folk, der har fået deres munde syet sammen og lever bag en lydmur. De har en længsel efter at ytre sig,” fortæller Dorte Bengtson.

Filmen skal produceres på Jannik Hastrups selskab, Dansk Tegnefilm 2, og Bengtson arbejder sammen med forfatteren Trine Krüll om manuskriptet.

Går alt efter planen, får vi resultatet at se i 2011.

”Det er en lang, omstændelig og kostbar proces at lave animationsfilm, så man skal virkelig ville det,” siger Dorte Bengtson, som er gået ned i leveomkostninger og flyttet til Lolland, hvor hun har plads - også økonomisk - til at folde sine drømme ud.

Relevante artikler

Interview
02. feb. 2009
Syl­fi­de­sym­bo­lik

Syl­fi­de­sym­bo­lik

Interview
04. juni 2008
Rebellerne

Rebellerne

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten