Cannes 2019
13. maj 2019
Cannes forsvarer pris til omstridt koryfæ
Festivallederen i Cannes, Thierry Frémaux, fandt både den humoristiske og irriterede mine frem, da han tog imod spørgsmål fra verdenspressen. Foto | AFP

Cannes forsvarer pris til omstridt koryfæ

”Vi giver ikke Alain Delon Nobels fredspris,” siger festivallederen Thierry Frémaux og svarer igen på kritikken af kønsfordelingen i Cannes.

Af Nicki Bruun

Franskheden var kolossal, da festivalleder Thierry Frémaux mandag eftermiddag bød den endnu ikke fuldt forsamlede verdenspresse til spørgetime i Cannes.

Festlighederne starter først for alvor i morgen med hovedkonkurrencens åbningsfilm: amerikanske Jim Jarmusch’ zombiekomedie The Dead Don’t Die, så presserummet var kun halvt fyldt.

Men de fremmødte kunne høre Frémaux indlede med at slå fast, at fransk er hovedsproget i Cannes – og derfor snakkede han udelukkende modersmålet undervejs på pressemødet.

Det var i øvrigt blevet rykket en halv time frem fra 14.45 til 14.15, men herligheden startede alligevel først klokken halv tre.

Politisk korrekte politi
Franskmænd synes at leve i deres helt egen tidslomme, hvilket chefredaktøren og jeg også mærkede under vores restaurantbesøg i går. Tjeneren havde mere travlt med at røre de kvindelige gæster end at servere mad.

På den måde har #MeToo-bevægelsen tilsyneladende ikke slået dybe rødder i Cannes, selv om skuespilleren Asia Argento sidste år udråbte festivalen til Harvey Weinsteins jagtmarker.

En journalist spurgte, hvorfor man i år giver en ærespris til skuespilleren Alain Delon, der har indrømmet at have slået kvinder og talt imod, at homoseksuelle par kan adoptere børn.

”Vi giver ikke Alain Delon Nobels fredspris,” svarede festivallederen kækt. ”Det er svært i dag at ære folk, fordi det politisk korrekte politi kommer efter én, men ingen er perfekt.”

Kvalitet er vigtigst
Thierry Frémaux blev på pressemødet også bedt om at forholde sig til alt fra, om de kinesiske film er blevet tilladt af landets censurmyndigheder – det er de – til den fortsatte skæve kønsfordeling i filmbranchen.

Tydeligt frustreret henviste lederen til en statistik, som festivalen efter pressemødet udsendte. Den viser, at 48 procent af de ansatte på Cannes-festivalen er kvinder.

”Der er stadig mange mandlige sikkerhedsvagter, men sådan er det,” sagde han til latter i presserummet.

I forhold til de deltagende filmskabere holdt Thierry Frémaux fast i, at det ikke skal være repræsentation, men kvaliteten af filmene, der er udslagsgivende. Ifølge ham skal ændringen ske tidligere end på festivalniveau, og ud fra de nye tal er Cannes ikke voldsomt diskriminerende.

Festivalen bliver kritiseret for kun at have fire kvindelige instruktører i hovedkonkurrencens 21 film, hvilket svarer til nitten procent. Men i tallene fra Cannes står der, at kun 26 procent af de indsendte film til det officielle program er instrueret af kvinder.

Det frikender i manges øjne nok næppe festivalen, og mon ikke, at der kommer mere debat om kønsfordelingen i de kommende uger.

Nicki Bruun

Ekkos udsendte journalist i Cannes dækker dagligt festivalen.

Laver primært interviews og opstøver store og små nyheder.

Cannes-festivalen blev holdt første gang i 1946 og regnes for verdens mest prestigefyldte festival.

Årets festival er nummer 72 og løber fra 14. til 25. maj 2019.

Relevante artikler

Cannes 2019
02. maj 2019
Tarantino kommer til Cannes

Tarantino kommer til Cannes

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten