Cannes 2025
25. maj 2025
Cannes-festivalen ramt af sabotage

Lørdag aften ankom prisvinderne til Grand Théâtre Lumière, efter at myndighederne havde arbejdet på højtryk for at få strømmen tilbage i Cannes og omegn.

Foto | Claus Christensen

Cannes-festivalen ramt af sabotage

En sabotageaktion mod en elektricitetsmast lammede i flere timer verdens største filmfestival blot få timer før, Guldpalmen skulle uddeles.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

På verdens største filmfestival blev der lørdag slukket for lyset. 

En massiv strømafbrydelse ramte klokken ti om formiddagen ikke bare Cannes-festivalen, hvor stjerner og instruktører bed negle forud for aftenens prisceremoni. Men også omkring 160.000 hjem i det sydøstlige Frankrig. 

Efter omkring fem timer vendte strømmen tilbage, og Cannes-festivalens afsluttende prisceremoni fandt altså sted som planlagt. 

Årsagen var sabotage af en højspændingsmast, skriver den franske avis Le Monde. Tre af mastens fire søjler blev savet over af endnu ukendte gerningsmænd, hvorefter elektricitetsselskabet RTE så sig nødsaget til at slukke for strømmen. 

Sabotagen følger en brand, der udbrud omkring klokken tre natten til lørdag. Også denne brand efterforskes af det franske politi som sabotage. 

Afbrydelsen ramte også nærliggende byer på den franske riviera som Antibes, Grasse og Mougins. Timingen af angrebet minder om det koordinerede angreb på elektricitetsinfrastrukturen, der sidste sommer forårsagede strømafbrydelser under OL i Paris. 

Føltes som en gimmick
Strømmen gik, mens publikummer forsøgte at indhente det forsømte til lørdagens reprisevisninger af konkurrencefilmene.

”Jeg troede, det var en del af filmen,” lød det fra en festivalgænger, der sad med til en visning af Oliver Laxes dommedagsdrama Sirat. Filmen blev midlertidigt afbrudt på det allermest eksplosive tidspunkt.

”Det føltes, som om visningen var orkestreret af William Castle,” tilføjede tilskueren, angiveligt med en henvisning til Castles Homicidal (1961), som på det mest spændende sted har et fright break, hvor angste tilskuere har lov at forlade salen og få deres penge retur (hvilket efter sigende ingen nogensinde gjorde).

1950’ernes amerikanske gimmick-konge var kendt for at forstærke publikums indlevelse i sine gyserfilm med kulørte påhit i biografen som flyvende skeletter og lugtudløseren Smell-O-Vision.

Mens strømmen hurtigt vendte tilbage i festivalens hovedkvarter Palais des Festivals takket være en robust nødgenerator, måtte dagens visninger aflyses i Cineum-biografen, der ligger en halv time uden for festivalens centrum.

Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Assisterende redaktør og har skrevet for Ekko siden 2014.

Har i flere år dækket festivalerne Sundance, Venedig og Berlin for Ekko.

Er for tredje gang på Cannes-festivalen, hvor han anmelder film og laver interviews.

Årets festival løber fra 13. til 24. maj.

Relevante artikler

Cannes 2025
25. maj 2025
Jafar Panahi vinder Guldpalmen

Jafar Panahi vinder Guldpalmen

Cannes 2025
24. maj 2025
Sound of Falling fortjener Guldpalmen

Sound of Falling fortjener Guldpalmen

Cannes 2025
23. maj 2025
Kan Joachim Trier vinde Guldpalmen?

Kan Joachim Trier vinde Guldpalmen?

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten