Nyhed
08. jan. 2010
Brokkehoved skyld i Bier-ballade

Brokkehoved skyld i Bier-ballade

En enkelt, utilfreds kenyansk statist har sat medielavinen i gang.
Af Henrik Østergaard

Det var en målløs Susanne Bier, som onsdag følte sig tvunget til at udsende en pressemeddelelse, hvor hun afviser Sudan-regeringens anklager om, at hendes kommende film, Hævnen, er racistisk og Islam-fjendtlig.

”Filmen har intet religiøst indhold og beskæftiger sig hverken med Islam, Kristendommen eller nogen anden religiøs overbevisning,” udtaler instruktøren i pressemeddelelsen.

Sudans anklager har skabt tvivl om Susanne Biers sikkerhed. I en pressemeddelelse sammenligner regeringen Hævnen med Geert Wilders Fitna og de danske Muhammed-tegninger.

Klagede til lokal avis
Men Sudans regering har næppe haft adgang til filmens manuskript eller kendt nærmere til plottet. Og den mystiske sag udspringer af en enkelt, utilfreds kenyansk statist, erfarer Ekko.

”En af statisterne er gået til en lokal kenyansk avis og har klaget over produktionen. Han troede, at han skulle have løn som en skuespiller,” fortæller en kilde, der har arbejdet på Biers film i Afrika.

Det formodes, at muslimske partier i Kenya så har videresendt statistens kritik til deres politiske venner i Sudan, hvor regeringen har brugt til at fjerne fokus fra folkedrabet i Darfur.

Fra Sudan til Sydfyn
Hævnen strækker sig fra nødhjælpsarbejderes ophold i sudanske flygtningelejre til den grå hverdag i en sydfynsk provinsby.

”Titlen henviser alene til en ung dansk drengs problematiske forhold til sin danske far og udspiller sig hovedsageligt i Danmark,” siger Susanne Bier.

Dele af filmen foregår dog i Sudans borgerkrigshærgede Darfur-region, men på grund af sikkerhedsrisici er den optaget i Kenya. I filmen optræder flere kenyanske statister som sudanske flygtninge.

Ført bag lyset
Statisterne blev fundet af filmens kenyanske co-produktionsselskab i det nordlige Kenya, fordi kenyanerne her ofte har et sudansk udseende.

En talsmand for Sudans udenrigsministerium mener, at det danske filmhold har ført kenyanerne bag lyset ved at få dem til at spille krigsofre fra Darfur mod en betaling på mellem 2000 og 5000 kenyanske shilling hver. Det svarer til mellem 150 og 320 danske kroner.

Ifølge Ekkos kilde er beskyldningerne grundløse.

Synd for Bier

”Det er et enkelt brokkehoved, som ødelægger det hele. Zentropa har gjort alt for, at tingene blev gjort ordentligt,” siger kilden, som ønsker at være anonym, da Zentropa har givet sine medarbejdere mundkurv på.

”Statisterne fik løn og mad, og vi tog hensyn til, om de måtte få svinekød. Jeg har været på filmproduktioner, hvor statisterne blev behandlet som kvæg, men der er virkelig intet at udsætte på denne produktion.”

”Der er altid én, der klager, fordi vedkommende håber på at få opmærksomhed og blive berømt. Sådan er det også herhjemme. Mest af alt er det synd for Susanne Bier.”

Det Danske Filminstitut støtter Hævnen med syv millioner kroner. Filmen ventes i de danske biografer til august.

Relevante artikler

Nyhed
18. dec. 2025
Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Gaucho Gaucho
Biografanmeldelse
18. dec. 2025

Gaucho Gaucho

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Mest læste

William Friedkin er død
Nekrolog
08. aug. 2023

William Friedkin er død

Ekko bringer de sidste julegaver ud
Nyhed
18. dec. 2025

Ekko bringer de sidste julegaver ud

”Krasnik fremlægger det lige glat nok”
Nyhed
11. juli 2024

”Krasnik fremlægger det lige glat nok”

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten