Nyhed
23. okt. 2019
”Det er en kynisk pengemaskine”
Britiske Ken Loach under optagelserne af sin seneste film, Sorry We Missed You, der foregår blandt chaufførerne i et pakkeleveringsfirma. Foto | Sixteen Films

”Det er en kynisk pengemaskine”

Den dobbelte Cannes-vinder Ken Loach følger Scorsese og Coppola og sammenligner Marvel-film med burgere, mens andre stjerner tager superheltefilmene i forsvar.

Af Claus Nygaard Petersen

For nylig langede legenderne Martin Scorsese og Francis Ford Coppola hårdt ud efter Marvels superheltefilm. De to instruktører mener ikke, at der er tale om rigtige film, men snarere forlystelsesparker.

Endnu en instruktør har nu meldt sig under de anti-Marvel’ske faner. Og det er ingen ringere end den britiske mesterinstruktør Ken Loach, der har instrueret Guldpalme-vinderne Vinden der ryster kornet og Jeg, Daniel Blake.

I forbindelse med promoveringen af hans nye film Sorry We Missed You – der får dansk premiere 12. december – lufter englænderen mange af de samme argumenter som hans amerikanske kollegaer.

I et interview med Sky News sammenligner han filmene med fastfood, der er skabt uden kreativitet og kun for pengenes skyld.

”De bliver lavet som en vare – ligesom burgere – og det handler ikke om at kommunikere eller dele vores fantasi,” siger Ken Loach.

”De er en kynisk pengemaskine. En markedsmaskine, og det har intet med filmkunst at gøre. William Blake sagde: ’Når penge er involveret, er kunst umulig.’”

Alle har en mening
Den socialt bevidste instruktør er den seneste i en lang række af store instruktører i og uden for Hollywood, som har udtrykt utilfredshed med de superheltefilm, der har præget biograferne i mere end et årti.

Sidste år var James Cameron ude med riven, og tidligere har også Ridley Scott og David Cronenberg udtalt sig kritisk.

Superheltene har dog også sine prominente fortalere. Skuespilleren Samuel L. Jackson, der spiller Nick Fury i Marvel-filmene, har til branchebladet Variety reageret på Scorseses udtalelser.

”Det er ligesom at sige, at Snurre Snup ikke er sjov. Film er film. Det er heller ikke alle, der kan lide Scorseses film. Alle har en mening, og det er okay. Det kommer ikke til at afholde nogen fra at lave film,” vurderer den populære skuespiller.

Smadremaskinen Hulk
Også instruktøren bag de to første Avengers-film, Joss Whedon, giver på Twitter sin holdning til kende.

Ikke overraskende forsvarer han filmene og tager afsæt i Martin Scorseses udsagn: ”Det er ikke film om mennesker, der prøver at formidle følelsesmæssige og psykologiske erfaringer til hinanden.”

Hertil svarer Whedon:

”Jeg tænker først på James Gunn, og hvordan hele hans hjerte og væsen præger Guardians of the Galaxy. Jeg beundrer Marty, og jeg kan godt se hans pointe, men … tja, der er en grund til, at ’jeg altid er vred.’”

De sidste fire ord er en replik, som karakteren Bruce Banner siger i Avenger-universet, før han bliver til den grønne smadremaskine Hulk.

Relevante artikler

Biografanmeldelse
18. dec. 2016
Jeg, Daniel Blake

Jeg, Daniel Blake

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten