Cannes 2016
18. maj 2016
Brasiliansk demonstration i Cannes
Det var store klapsalver, da holdet bag Aquarius i går eftermiddag demonstrerede mod behandlingen af den nu tidligere brasilianske præsident Dilma Rousseff. Foto | Festival de Cannes

Brasiliansk demonstration i Cannes

Under gallapremieren på Aquarius protesterede instruktøren og filmholdet imod den politiske situation i Brasilien.

Af Nicki Bruun

Festivalen i Cannes er et mekka for filmkunsten, hvor entusiaster kan mødes og se noget af det bedste nye lige nu.

Men det er også et enormt udstillingsvindue, som filmskaberne kan bruge som platform til det ene eller andet budskab.

Det benyttede holdet bag brasilianske Aquarius i går under den store gallepremiere.

På toppen af trappen til den røde løber holdt de skilte op, hvor der stod tekster som ”Stop kuppet i Brasilien” og ”Brasilien er ikke et demokrati”.

Skiltene var ifølge Cannes-festivalens tv en opbakning til den nyligt suspenderede brasilianske præsident Dilma Rousseff, den første kvindelige statsleder i Sydamerika. Hun blev i sidste uge anklaget for at have fusket med regeringens regnskaber og ser nu frem til en rigsretssag.

Hun har dog mange støtter både i Brasilien og rundt i verden. Demonstrationen i Cannes blev mødt med klapsalver på den røde løber, der fortsatte inde i biografsalen, hvor der ligeledes blev gjort opmærksom på situationen inden filmvisningen.

Ideologiske modsætninger
Aquarius
er imidlertid ikke en direkte politisk film. Den handler om 65-årige Clara (Sonia Braga), en tidligere musikanmelder, der med alle mulige midler forsøges presset ud af sit lejlighedskompleks i Recife i det nordøstlige Brasilien.

Det er umiddelbart en lille historie, men den tidligere filmkritiker Kleber Mendonca Filho, der med Aquarius instruerer sin anden film, gør den til en større samfundsmæssig fortælling.

”Det er umuligt i dag at skildre livet og hverdagsbegivenheder uden at sætte fokus på modsætninger, om de er tankevækkende, morsomme eller dystre,” udtaler Kleber Mendonca Filho i pressematerialet og fortsætter:

”Når jeg skriver en film er det svært at ignorere de aspekter i samfundet og det brasilianske samfund i særdeles. Jeg har altid været optaget af de ideologiske modsætninger hos brasilianere fra de rigere, sociale klasser.”

”De kan have en aristokratisk attitude, mens de støtter venstreorienterede værdier og kampen mod slaveri. Den fundamentale udfordring for mig er at skildre det samfund i al sin kompleksitet.”

Flot modtagelse
Kleber Mendonca Filhos tidligere kritikerkolleger har taget godt imod hans film. På Ekkos Stjernebarometer ligger Aquarius med et snit på 3,3 lige under frontløberne, Maren Ades Toni Erdmann og Jeff Nichols’ Loving.

Mendonca Filhos spillefilmdebut, Neighboring Sounds fra 2012, vandt en lang række priser, deriblandt New Talent Grand Pix på Cph Pix samme år.

Det er bestemt heller ikke umuligt, at Aquarius får priser med hjem fra Cannes, hvor Sonia Braga med sin afdæmpede præstation nævnes som et godt bud til at vinde skuespilprisen.

Den røde løber: Aquarius

Relevante artikler

Nyhed
30. apr. 2012
Brasiliansk vinder på Cph Pix

Brasiliansk vinder på Cph Pix

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten