Nyhed
07. aug. 2020
Brakland-instruktør får ni millioner til spillefilm
Martin Skovbjerg har instrueret en webserie og en lavbudgetfilm, men nu gør han klar til sit store gennembrud med en film, der har manuskript af en af Nordens mest anerkendte filmforfattere. Foto | Dennis Morton

Brakland-instruktør får ni millioner til spillefilm

Multitalentet Martin Skovbjerg skal lave en film, København findes ikke, efter manuskript af Joachim Triers norske samarbejdspartner Eskil Vogt.

Af Lasse Torp Hansen

”Det er et af de mest velskrevne manuskripter, jeg har læst.” 

Sådan beskriver instruktør Martin Skovbjerg sin kommende spillefilm, der har fået 9,7 millioner kroner i støtte på Filminstituttets såkaldte konsulentordning. 

Titlen København findes ikke pirrer nysgerrigheden, men Martin Skovbjerg holder kortene tæt ind til kroppen, hvad handlingen angår. 

Til gengæld vil han gerne fortælle om samarbejdet med den anerkendte norske manuskriptforfatter Eskil Vogt, der sammen med Joachim Trier har skrevet mesterværkerne Reprise og Oslo, 31. august og instrueret dramaet Blind

”Mit danske filmselskab mente, vi ville være gode sammen. Så lærte vi hinanden at kende, og vi snakkede os stille og roligt ind på hinanden,” siger Martin Skovbjerg og fortsætter: 

”Jeg elsker alt, hvad han har lavet. Jeg har haft næsten ærefrygt for Eskil. Han er en legende. Men han så Brakland og syntes, den var fed, så vi besluttede at arbejde sammen. Det er Eskils første danske filmmanuskript.” 

Musikalsk baggrund
Martin Skovbjerg startede sin karriere i musikken og er stadig medlem af den elektroniske trio Av Av Av.

Modsat de fleste danske instruktører har Skovbjerg hverken gået på Den Danske Filmskole eller Super16. Hans indgang til filmens verden har været stærkt visuelle musikvideoer for kunstnere som Lukas Graham, Suspekt og Tina Dickow.

I 2015 lavede han DR3-serien Anton 90, et usædvanligt ungdomsdrama set direkte igennem den unge hovedpersons forvirrede og forelskede øjne.

Tre år senere fik han et gennembrud med den kropslige ungdomsfilm Brakland, som handler om en ung fyr, der flytter fra byen til et provinshul, hvor han bliver venner med den lokale rod.

Hvad livet går ud på
København findes ikke er hans hidtil mest ambitiøse projekt.

”Det er langt ude at skulle visualisere Eskils manuskript. Men når man får sådan en opgave, vil man også bare gerne bevise, hvor fedt man kan lave det,” siger Martin Skovbjerg.

”Vi vil gerne lave noget, som bevæger folk og får os til at tænke over, hvad livet går ud – uden at det bliver en løftet pegefinger.”

Filmen skal produceres af danske Snowglobe, som har specialiseret sig i at lave fornyende arthouse-film.

Selskabet var for nylig aktuel med Jeanette Nordahls roste Kød & blod, Hlynur Palmásons Cannes-prisvinder En hvid, hvid dag og Joachim Triers Thelma.

Det er endnu for tidligt at spå om en specifik premieredato.

Relevante artikler

Biografanmeldelse
20. nov. 2018
Brakland

Brakland

Biografanmeldelse
19. aug. 2014
Blind

Blind

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten