Nyhed
22. aug. 2018
Biografer vil have færre og større film
Anders Thomas Jensens sjove figurer kunne opleves på dansk i 2015, hvor Mænd & høns gik i biograferne. Senest var han dog aktuel som en af manuskriptforfatterne bag Nikolaj Arcels amerikanske The Dark Tower. Foto | Rolf Konow

Biografer vil have færre og større film

Kendte filmskabere skal i den kommende filmaftale have bedre muligheder for at komme hjem og lave film, mener brancheorganisationen Danske Biografer.

Af Nicki Bruun

Der er store navne på listen over danske filmskabere, der de seneste år er rejst til USA for at opfylde deres filmdrømme: Susanne Bier, Anders Thomas Jensen og Mikkel Nørgaard for at nævne nogle stykker.

Og talentflugten er en af de helt store udfordringer for Danmarks filmfremtid, hvis man spørger Danske Biografer.

Brancheorganisationen foreslår derfor i et udspil til de kommende forhandlinger om filmperioden 2019-22, at der skal skabes bedre muligheder for at finansiere store, dyre film, som kan matche filmskabernes ambitioner.

Den bedre finansiering skal skabes ved at gøre det attraktivt at investere privatkapital i danske film. Det sikres ifølge Danske Biografer blandt andet ved, at Det Danske Filminstitut fortsat ikke skal blande sig i branchens frie forhandlingsret om samhandelsvilkår.

Alternativt må der produceres færre film, skriver brancheorganisationen i det tyve sider lange filmudspil.

På lige fod
Formand for Danske Biografer og Ekko-blogger Kim Pedersen har her på siden adskillige gange tordnet mod lavbudget-ordningen, som med undtagelserne En frygtelig kvinde og Den skyldige ikke sælger mange billetter i danske biografer.

Det skabte stærke reaktioner, da Dansk Folkeparti i partiets udspil til forhandlingerne om det kommende filmforlig foreslog at droppe talentordningen New Danish Screen og lavbudgetpuljens ”von Trier-kopier”.

Men det er netop den rette vej at gå, hvis det står til Danske Biografer. Fremover må lavbudget-film søge støtte på lige fod med alle andre spillefilm.

Det er brancheorganisationens anbefaling, at ”støttemidler til spillefilm bør fordeles med 50 procent til de kommercielle film og 50 procent til filmkunst, talentudvikling og udenlandske film”.

Det skal være medvirkende til at få markedsandelen på danske film – altså hvor mange procent af billetsalget, danske film tegner sig for i biografen – fra nuværende 20 og tilbage til de 30 procent, som var tallet i 2015.

Fokus på film
Den faldende markedsandel er udtryk for, at danskere i stigende grad foretrækker at se amerikanske film i biografen.

Men med streamingtjenesternes indtog i Danmark er den hjemlige filmbranche også presset af det voksende fokus på tv-serier. For eksempel finder de dygtigste manuskriptforfattere det mere givtigt med et fast job som serieforfattere hos tv-stationerne end at skrive biograffilm, mener Danske Biografer.

”Det er i biograferne og i biograffilmene, filmkunsten udfolder sig. Den store filmkunst ses yderst sjældent præsenteret i tv-serier. Når store kunstneriske landvindinger opleves, er det som oftest på det store lærred, det foregår,” skriver brancheorganisationen i filmudspillet.

Derfor foreslår Danske Biografer, at Filminstituttets engagement i tv-serier og spil udflyttes, så instituttet har fuldt fokus på film.

Relevante artikler

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten