Nyhed
03. sep. 2012
Bier indfrier forventningerne
Trine Dyrholm og Pierce Brosnan Foto | Doane Gregory

Bier indfrier forventningerne

Den skaldede frisør har til overmål den internationale finish, man forventer af Susanne Bier, skriver Morten Piil og uddeler fire stjerner i nyt Ekko.

Af Jacob Ludvigsen

Susanne Bier indtager i disse dage Lidoen i Venedig, hvor hendes nye film, Den skaldede frisør, i går fik verdenspremiere.

På den røde løber får den Oscar-vindende instruktør endnu mere opmærksomhed end sædvanlig.

Ved sin side har hun nemlig Pierce Brosnan, der spiller en af hovedrollerne i den nye film, der på festivalen går under navnet Love Is All You Need.

Men også herhjemme får Bier positiv opmærksomhed. I det nye nummer af Ekko uddeler dansk filmkritiks grand old man, Morten Piil, fire stjerner til filmen og skriver:

”Vi kan føle os helt hjemme i Bier-land, hvor hjerte er utænkelig uden akut smerte, hvor død og sygdom rammer hovedpersonerne med tunge skæbneslag, og hvor de rene, uforbeholdne følelser har det svært i kampen med selvbedrag, løgn og hykleri.”

Bier menneskeliggør figurerne
Den skaldede frisør handler om den brystkræftramte frisør Ida (Trine Dyrholm), hvis mand (Kim Bodnia) ligger i med regnskabsdamen, mens Ida er til kemo.

Samtidig skal hendes datter giftes i Italien med Patrick. Han er søn af en rig forretningsmand, Philip (Brosnan), som er indestængt og træt af livet efter hans kones pludselig død mange år tidligere. Philip bløder dog langsomt op i mødet med den umiddelbare, optimistiske Ida.

Filmen er en romantisk komedie, men ikke en helt klassisk én af slagsen, mener Morten Piil. 

”Hverken Dyrholm eller Brosnan er i mine øjne udprægede komedie-skuespillere – hun med sin hældning mod det intenst tragiske, han mod det kynisk farlige. Det umiddelbart sjove ligger ikke til dem, men Bier menneskeliggør dem på sikker vis,” skriver han.

Rørende Egelind
Anmelderen uddeler dog især roser til historien om det unge par, der er på vej ud i en romantisk vildfarelse – og til de to skuespillere, Sebastian Jessen og Molly Egelind, der spiller dem.

”Begge er elementært rørende, efterhånden som de perfekte rammer smuldrer. Ikke mindst Egelind har en spontanitet, der gør hendes figur vidunderligt nærværende, først i livsglæden, siden i desillusionen,” vurderer Morten Piil.

Han fremhæver samtidig, at Den skaldede frisør viser Susanne Biers tårnhøje niveau.

”Helheden har til overmål den internationale finish, man forventer af Bier – tilsat den pointeringssans, der ikke kan købes for penge. Hun kan få Anders Thomas Jensens dialogperler til at skinne.”

Dyrholms øjne gløder
Også de udenlandske brancheblade, der har set filmen på Venedig-festivalen, kaster generelt positive ord efter Susanne Biers første bedrift ud i komediegenren siden Den eneste ene.

Dan Fainaru kalder i Screen International filmen for en ”født vinder”, der er sikker på at blive ”en af sæsonens store crowdpleasere”.

”Der er ikke rigtigt noget originalt eller overraskende på færde her, men Dyrholms øjne gløder, hver gang hun vender dem mod kameraet, og hvis der er én ting galt med Brosnan, er det, at han aldrig fremstår så slem, som hans karakter er tænkt som,” skriver han.

Også The Hollywood Reporters anmelder, David Rooney, fremhæver Trine Dyrholms hovedrollepræstation. Han finder filmen en tand forudsigelig, men slår samtidig fast:

”Publikum, der sætter pris på Biers mere alvorlige melodramaer, vil måske afvise denne som fortærsket. Men den velfungerende, klart kommercielle film har en sødme, charme og åndelig generøsitet, der vil finde mange aftagere.”

Som fad polenta
I Variety har kritiker Leslie Felperin (der også er fast anmelder i Ekko) haft en mere blandet oplevelse. Hun fremhæver, at kvindefigurerne er skarpere skåret end mændene og konkluderer om Den skaldede frisør:

”Corny som en fad polenta, men stadig mættende nok til at tilfredsstille dem, der kan lide let krydret og fordøjelig filmisk stivelse.”

I det nye nummer af Ekko kan man læse et stort forsideinterview med Trine Dyrholm, hvor hun blandt andet fortæller om den udfordring, det var for hende at skulle spille komedie efter en karriere med primært alvorlige roller.

Den skaldede frisør har dansk premiere på torsdag 6. september.

Relevante artikler

Nyhed
01. sep. 2012
Trine Dyrholm pryder nyt Ekko

Trine Dyrholm pryder nyt Ekko

Nyhed
02. juli 2012
Bier vender tilbage til komedien

Bier vender tilbage til komedien

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten