sundance 2020
24. jan. 2020
Betonromantik og popportræt
Det er ømt, men ikke ufortjent, når de unge poeter i Los Angeles ender dagen med at se op mod stjernerne i Summertime. Foto | John Schmidt

Dag 1: Betonromantik og popportræt

Musikeren Taylor Swift får lov at åbne Sundance-ballet med en tandløs portrætfilm, mens der er mere vovemod i en poetisk hyldest til det kreative Los Angeles.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Så blev det alligevel Sundance igen i år, også selv om The Sundance Kid ikke længere byder velkommen.

Robert Redford plejede altid at skyde filmfesten i gang med et par velvalgte ord og et afvæbnende filmstjernesmil. Men han gik endelig på pension sidste år, og i år var pressekonferencen på førstedagen afløst af et forkølet pressemateriale med hilsener fra ledelsen.

Festivalen lægger altid blødt ud, mens de frivillige halser omkring og stiller an, inden den amerikanske filmbranche kommer anstigende om fredagen.

I år kom vi også en kende skævt fra start.

Sundance har altid opsøgt film med et godt og opbyggeligt socialt budskab. Og det må være grunden til at åbne årets festival med Taylor Swift-dokumentaren Miss Americana, som er en tandløs affære.

Mere brandpleje end dokumentar
Taylor Swift har som en af verdens største popstjerner altid holdt lav profil i forhold til politiske emner for ikke at støde nogen. Men nu er amerikansk politik blevet så betændt, at hun er nødt til at tage bladet fra munden.

Den historie er interessant nok. Problemet er bare, at Miss Americana forhaler popstjernens transformation og bruger det meste af tiden på et nærgående, men sjældent overraskende karriereportræt.

Vi ser den lille Taylor pakke en guitar op som barn, ser hendes første koncerter som barn og følger hendes kometsucces som først countrystjerne og inden længe en global stadionmusiker. Instruktør Lana Wilson giver via hjemmeoptagelser et intimt indblik i en talentfuld kunstner, men også en usikker kvinde, hvis selvværd har været afhængig af andre mennesker.

Taylor Swifts emancipation, der finder sted under kraftig beskydning fra mandsidioter som Kanye West og konservative nikkedukker på tv, er en sympatisk og vedkommende historie, velfortalt for både fans og udenforstående.

Men man har også en fornemmelse af, at sprækkerne til popstjernens liv er blevet nøje udvalgt. Når hun fortæller, at det vigtigste i verden er hendes venner og familie, så føles Miss Americana upersonlig.

Man sidder tilbage med et indtryk af en film, der smager mere af brandpleje end af en dokumentar med en reel kunstnerisk agenda.

Los Angelinos
Så er der mere på spil i Carlos López Estradas lyriske og legesyge Summertime.

Instruktøren leverede en arrig åbningsfilm i 2018 med Blindspotting, som handler om racisme og gentrificering i hans elskede Oakland i Californien. Med sin seneste er han rykket lidt længere sydpå med en hjertevarm hyldest til det kreative Los Angeles.

Summertime låner stafetstrukturen fra Richard Linklaters filosoferende Slacker og lader 25 unge ”Los Angelinos” lufte deres meninger, frustrationer, håb og drømme i digtform.

Som den burgersultne fyr, hvis gamle stamsteder er blevet til hipsterhippe caféer, hvor en avocadotoast koster femten dollars. Hans ven står på bussen, og der udspiller sig et lille homofobisk optrin, hvor en ung pige stolt proklamerer:

”I’m gay like Grandma doesn’t know yet / no matter how many times she asks about the boys / I don’t give her a straight answer.”

Digtene undgår ikke floskler om sommer- og ungdomslivets ulidelige lethed, men de unge poeter formår alligevel at dreje versefødder i en ny og menneskelig retning.

Kile af rastløs energi
Carlos López Estradas baggrund som musikvideoinstruktør kommer ham til gode.

Som i Blindspotting bruger han den genres filmsprog, men hver gang oplæsningerne bliver for koreograferede, hamrer han en kile af rastløs energi ind.

Summertime er bedst, når den er løs og spraglet, og den er mindre engagerende, når den forsøger at samle trådene til en egentlig historie.

Men det kan man se gennem fingre med, for filmen er fyldt med skønne nedslag i et miljø, hvor alle hænger ud på gaden og blotlægger deres skrøbelige, sårede kunstnerhjerter, for hvem der end passerer.

Det er en bysymfoni med betonromantik i overflod, og det er fedt, at der også er plads til det på Sundance-festivalen.

Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Filmmagasinet Ekkos udsendte på Sundance.

Assisterende redaktør og har skrevet for Ekko siden 2014.

Sundance blev grundlagt i 1978 og er den største independent-festival i USA.

Som eneste danske medie dækker Ekko festivalen.

Løber fra 23. januar til 2. februar.

Trailer: Miss Americana

Relevante artikler

sundance 2020
23. jan. 2020
Danskere viser flaget på Sundance

Danskere viser flaget på Sundance

Nyhed
05. dec. 2019
Danske film på stor amerikansk festival

Danske film på stor amerikansk festival

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten