Odense 2022
02. sep. 2022
Betjente eskorterer Aida ud af landet
Thalita Beltrão Sørensen spiller den syriske gymnasieelev Aida, som tvinges til at sige farvel til sit liv i Danmark. Foto | Willow Film

Betjente eskorterer Aida ud af landet

Fynsk Ekko Shortlist-talent skildrer i film på Odense-festivalen gribende en ung piges sidste time i Danmark, inden hun sendes til Syrien.

Af Jonathan Lebeda

To betjente banker på døren.

Efter fem måneders kamp er dagen kommet. Gymnasieeleven Aida skal sendes tilbage til Syrien.

Den fynske instruktør Jacob Thomas Pilgaard har sin film The Deportation of a Model Citizen med på årets kortfilmfestival i Odense.

Han er uddannet manuskriptforfatter fra den fynske filmskole 18Frames. Som instruktør har han flere kortfilm på Ekko Shortlist, og i 2019 vandt hans Castingen af en uskyldig kvinde prisen for bedste kvindelige skuespiller.

The Deportation of a Model Citizen handler om Aidas sidste time i Danmark, hvor hun hentes af to betjente, der skal køre hende til Kastrup og sende hende med fly tilbage til Syrien.

Den fiktive fortælling er baseret på en autentisk hændelse om en syrisk gymnasieelev fra Nyborg Gymnasium.

”Jeg kigger ud mod verden og har fulgt meget med i krigene i Irak, Afghanistan og Syrien. Jeg læste en artikel om hendes hjemsendelse i sommeren 2021. Det blev hængende i mig som en kortfilm,” siger 44-årige Jacob Thomas Pilgaard.

”Hun har gået igennem et ekstremt tovtrækkeri i fem måneder, og så får hun afslag. Hvad tænker man i den sidste time på vej mod lufthavnen?”

Hårdt at instruere
Odense vrimler med filmfolk i disse dage, og flere fynske filmfolk er med i årets festivalprogram.

Sådan har det ikke altid været.

”Jeg startede med at læse Medievidenskab i Odense i 2002, og dengang var der intet filmmiljø på Fyn. Dengang troede jeg slet ikke, at jeg skulle lave film,” siger Jacob Thomas Pilgaard.

”Der har virkelig været en kæmpe udvikling siden 2013, som særligt 18Frames, Odense Filmværksted og filmfestivalen har været omdrejningspunkt for.”

Jacob Thomas Pilgaard startede i 2012 som konsulent for Odense Filmværksted, hvor han hjalp unge filmskabere med at skrive manuskripter.

”Til sidst blev det underligt at hjælpe andre med at lave deres fortællinger. Jeg ville selv skabe film, så da jeg kom ind på 18Frames, faldt brikkerne på plads,” fortæller han.

”Jeg var aldrig kommet ind, hvis det var i dag, jeg søgte. Jeg havde skrevet en masse fortællinger, men aldrig stået på et filmset. I dag er niveauet fra start meget højere på 18Frames.”

Jacob Thomas Pilgaard troede, at han kun skulle skrive manuskripter, men i 2014 instruerede han sin første kortfilm Girls Night Out.

”På 18Frames påstod jeg, at jeg aldrig skulle instruere. Som den introverte lille mus jeg er, vil jeg jo helst bare sidde derhjemme og skrive,” fortæller filmskaberen.

”Det koster mig virkelig mange kræfter at instruere. Men oplevelsen af at bringe min fortælling til live i samspil med dygtige skuespillere var helt fantastisk. Så jeg blev ved.”

Bevarer værdigheden
Aida følger med de to betjente på trods af udsigten til at skulle forlade livet i Danmark.

”Hun er træt efter at have kæmpe i månedsvis for at få lov til at blive. Selv om det er uretfærdigt, følger hun med i stedet for at skulle slæbes ud af betjentene,” fortæller Jacob Thomas Pilgaard.

”På den måde bevarer hun sin værdighed. Hendes sidste ønske i Danmark er bare at få lov til at sige farvel til de mennesker, der står hende nær.”

Rektoren på Aidas gymnasium vil dog ikke give op. Han gør næsten fysisk modstand mod den ene betjent, inden Aida stopper ham.

”Ikke mere nu, jeg kan ikke mere,” siger hun indtrængende.

”Rektoren kan ikke klare at se nederlaget i øjnene. Han er i høj grad baseret på rektoren fra Nyborg Gymnasium, der kæmpede en brav kamp,” siger Jacob Thomas Pilgaard.

De to betjente, der fra starten af filmen ser Aida som en arbejdsopgave, har instruktøren også hentet inspiration til i virkeligheden. Han har talt med politifolk.

”Betjentene møder meget forskellige reaktioner, når de henter folk. Nogle skriger og kæmper imod med alle kræfter, og nogle følger bare med på vej til lufthavnen for at blive sendt hjem til Syrien,” siger Jacob Thomas Pilgaard.

”Politiets arbejde er udelukkende at hente dem og bringe dem til lufthavnen. Det må føles mærkeligt, når man så kommer hjem i sin varme sofa og ser X Factor og spiser slik med bevidstheden om, at de lander i Syrien om et par timer.”

Jacob Thomas Pilgaard

Født 1978 i Vejle.

Uddannet på den fynske filmuddannelse 18Frames i 2015.

Startede året efter sit eget selskab Willow Film.

Har instrueret kortfilm som Hændelse ved skole, Castingen af en uskyldig kvinde og Sé, hvilken klovn.

Aktuel på festivalen i Odense med The Deportation of a Model Citizen.

Relevante artikler

Relateret film

Sé, hvilken klovn

Sé, hvilken klovn

Mod toppen af bjerget

Mod toppen af bjerget

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten