Nyhed
16. aug. 2021
Ole Bornedals drama om et tragisk bombetogt
De britiske piloter under Anden Verdenskrig skulle bombe Shellhuset i København, men ved en fejl ramte de også Den Franske Skole, hvor 86 børn døde. Foto | SF Studios

Ole Bornedals drama om et tragisk bombetogt

Der er historiens vingesus over traileren til den danske instruktørs drama om britiske bombeflys angreb på Gestapos hovedkvarter i Shellhuset i 1945.

Af Esben Skaalum

Ole Bornedal er en vidtfavnende instruktør.

Fra gys i Nattevagten over komik i Dræberne fra Nibe til romantisk drama i Jeg er Dina. Selv betragter han 1864 som et hovedværk trods en blandet modtagelse og massiv debat, der fulgte i kølvandet på serien.

Nu kaster den 62-årige instruktør sig over en anden krig i Danmarkshistorien.

Den 28. oktober har Skyggen i mit øje premiere i danske biografer. Nysgerrige kan få en snert af krigsfilmen i traileren, som kan ses efter artiklen. Filmen tager udgangspunkt i den tragiske bombning af Den Franske Skole under Anden Verdenskrig.

Briternes mål var Gestapos hovedkvarter i Shellhuset.

Men da et af de britiske bombefly strejfede en lysmast med vingen, styrtede flyet ned på Frederiksberg Allé. Mens gaden stod i brand, forvirrede røgen de følgende fly. De kastede bomberne og ramte Den Franske Skole på Frederiksberg Allé.

86 børn omkom sammen med ti katolske søstre og omkring 150 andre civile. Gestapos hovedkvarter blev dog også truffet.

Forsvarsløse børn
Traileren viser, at den historiske begivenhed er blevet til en storslået film, der fokuserer på de forsvarsløse børn.

Rollelisten tæller skuespillere som Danica Curcic, Alex Høgh Andersen og Susse Wold. Instruktørens egen datter, Fanny Bornedal, spiller nonnen Teresa, der tvivler i troen.

Rent visuelt lover traileren smukke kulisser og intense eksplosioner. Med strygere og tikkende rytmer leder filmen på lydsiden tankerne hen på Christopher Nolans krigsdrama Dunkirk fra 2017.

Foruden børnene og nonnerne på Den Franske Skole følger filmen også deres fortvivlede familier og de fængslede frihedskæmpere i Shellhuset.

Der bliver også sat ansigt på de britiske piloter, som kaster bomberne og uvidende kommer til at slå mange uskyldige ihjel.

Filmens magi
I den aktuelle nummer af Ekko fortæller Ole Bornedal om, hvordan han i 1990’erne tog til Hollywood for at lave en tro kopi af Nattevagten på engelsk.

Men han lærte, at film er en magisk kunstart, der sjældent lader sig kopiere.

”To mennesker elsker med hinanden for første gang og får den mest vidunderlige seksuelle oplevelse ud af det. De kommer samtidig og siger: ’Det var fedt, lad os gøre det fuldstændig på samme måde næste gang!’” siger Ole Bornedal.

”Det går jo ikke, for det kan man ikke. Det kan også blive fint i morgen, men det bliver ikke det samme. Skyggen i mit øje er lavet gennem ufatteligt mange opdagelser i løbet af filmen. De kan ikke kopieres.”

Ekko #88

Interview med Ole Bornedal i det nye nummer af Ekko.

Få en filmgave, når du tegner abonnement.

Køb magasinet i kiosker eller få det tilsendt.

Abonnenter kan også læse magasinet digitalt.

Trailer: Skyggen i mit øje

Relevante artikler

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten