Nyhed
14. mar. 2007
Barnet som dvd-gave til læserne

Barnet som dvd-gave til læserne

Prægtig Guldpalmevinder udsendes med det næste nummer af EKKO!

Af Katrine Rantzau

Det er nærmest sensationelt lykkedes EKKO at skaffe den nyligt dvd-udgivne film Barnet, som vi helt eksklusivt kan tilbyde vores læsere som gave i vort næste nummer. Barnet vandt i 2005 den fornemste pris i Cannes, Guldpalmen, og det er med stolthed, at vi kan præsentere en af årtiets bedste film sammen med vort blad.

"Hvad der interesserer Dardenne-brødrene, er ganske enkelt at fortælle menneskelige historier, og det gør de med en renfærdig nøgternhed og nuanceringsevne, som er sjælden i filmkunsten i dag," skriver den danske kritiker Christian Braad Thomsen om Barnets belgiske instruktørbroderpar, der er blandt de få, der har vundet Guldpalmen hele to gange.

Christian Braad Thomsens essay bringes i samme nummer af EKKO. Og han ikke den eneste, der har bemærket Jean-Pierre og Luc Dardennes særlige evner.

Det moralske gen
David Cronenberg betegnede deres værker som "et kig ind i selve filmens fremtid", da han som formand for Cannes-komiteen i 1999 var med til at hædre brødrenes Rosetta med Guldpalmen, og et samlet anmelderkorps herhjemme, fra Poltiken til Belingske Tidende, har rost de belgiske instruktører til skyerne.

Ligesom Dardenne-brødrenes andre spillefilm (Sønnen, Løftet og Rosetta) foregår Barnet i de trøstesløse belgiske industri-forstæder, hvor instruktørerne selv kommer fra. Det gør dog så langt fra Barnet til en trøstesløs film.

Hovedpersonerne er Bruno på tyve og Sonia på atten. De få penge kommer fra hendes bistandshjælp og hans rapserier. Parrets liv ændres brat, da Sonia føder drengen Jimmy. Bruno forsøger først at være far for barnet, men kommer snart til at se Jimmy som kilde til ekstra penge og planlægger at sælge ham til illegal adoption på det sorte marked. Men da Sonia opdager, hvad der er sket og bryder sammen, fortryder Bruno og indleder en kamp for at få barnet og sin kæreste igen.

"Vi vil næppe nogen sinde finde det moralske gen," skriver Christian Braad Thomsen i EKKO, "men alligevel er moralen en autentisk menneskelig drift, som kan undertrykkes af ulykkelige livsvilkår og dog bomstre, hvor man mindst forventer det."

Moderne familieliv
Filmen udgives som en del af EKKO #37's tema, der har titlen "Familieliv". Temaet indeholder, foruden Christian Braad Thomsens artikel, også bidrag af forfatter Klaus Rifbjerg, filminstruktør Lotte Svendsen, sociolog Henrik Dahl og interview med Erling Jepsen, forfatteren bag romanen Kunsten at græde i kor, som er blevet filmatiseret og får premiere i maj måned.

EKKO #37 er på gaden den 25. april, men tegn abonnement i god tid på telefon 33214196 eller her på hjemmesiden. EKKO kan også erhverves i løssalg i blandt andet Filmhusets Boghandel, i udvalgte biografer og større kiosker over hele landet. 

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Disney investerer over seks milliarder kroner i selskabet bag AI-tjenesten Sora, som får adgang til at generere videoer med det enorme galleri af figurer fra Star Wars og Marvel.

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mest læste

Solid biografi om Ove Sprogøe
Nyhed
10. dec. 2010

Solid biografi om Ove Sprogøe

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten