Nyhed
30. jan. 2017
Asghar Farhadi kommer ikke til Oscar-showet
Asghar Farhadi sendte håndkys til forsamlingen, da hans Sælgeren vandt for bedste manuskript til Cannes-festivalen sidste år, men nu bliver han væk fra årets Oscar-uddeling. Foto | Festival de Cannes

Asghar Farhadi kommer ikke til Oscar-showet

Den iranske instruktør, der dyster med danske Martin Zandvliet om Oscar’en for bedste ikke-engelsksprogede film, bliver væk i protest mod Donald Trump.

Af Nicki Bruun

Det udløste ramaskrig og protester i hele USA, da Donald Trump i en af sine første handlinger som amerikansk præsident i fredags underskrev et kontroversielt dekret.

Dekretet betyder, at de amerikanske grænser bliver lukket for flygtninge i 120 dage, mens borgere fra syv lande, deriblandt Iran, bliver udelukket i 90 dage.

Dermed vil den iranske instruktør Asghar Farhadi ikke kunne deltage i Oscar-showet, hvor hans Sælgeren – der vandt to store priser i Cannes sidste år og får dansk premiere 6. april –er nomineret for bedste ikke-engelsksprogede film.

Nu har Farhadi selv udtalt sig om sagen i et brev, der blev bragt i New York Times i går.

”Jeg annoncerer med beklagelse, at jeg har besluttet ikke at deltage i Oscar-uddelingen sammen med mine kolleger fra filmbranchen,” skriver Asghar Farhadi.

Høge skaber frygt
Der var ellers blevet spekuleret i, at den berømte instruktør, der vandt en Oscar for Nader og Simin – en separation i 2012, nok kunne få dispensation til at komme ind i landet.

Og det var da også hans plan at deltage i showet og gøre opmærksom på sin utilfredshed med den politiske tilstand over for pressen, skriver Asghar Farhadi.

”Det ser imidlertid ud til, at min deltagelse vil afhænge af ’hvis’ og ’måske’, hvilket ikke er acceptabelt. Ikke engang, selv om der bliver gjort undtagelser for mig. Derfor vælger jeg at ytre min holdning her i stedet,” skriver Farhadi videre i brevet, der angriber Trumps ”os-og-dem”-mentalitet.

”Sådan er det ikke bare i USA. De politiske høge er også i mit hjemland. I mange år har de forsøgt at skabe frygt i befolkningen. Det er et vigtigt værktøj, som bruges til at retfærdiggøre ekstremistisk og fanatisk opførsel af snæversynede individer.”

Oscar-akademiet foruroliget
Blandt de fleste eksperter er tyske Maren Ades tre timer lange komedie Min far Toni Erdmann stadig favorit i kategorien, hvor også Martin Zandvliets Under sandet og den svenske En mand der hedder Ove er nomineret.

Men man kan spekulere i, at det måske ikke skader Farhadis chancer for at vinde, når det Trump-kritiske Oscar-akademi i Hollywood skal udpege vinderen.

Akademiet udtalte sig allerede lørdag om sagen, hvor de kaldte den sandsynlige udelukkelse af Farhadi for ”dybt foruroligende”.

Asghar Farhadi slutter selv sit brev af med et håb for fremtiden.

”Jeg udtrykker hermed min fordømmelse over de uretfærdige forhold, som nogle af mine landsmænd og borgerne i de seks andre lande oplever, når de forsøger at komme lovligt ind i USA. Jeg håber, at den nuværende situation ikke fører til mere splittelse blandt landene.”

Relevante artikler

Nyhed
24. jan. 2017
Under sandet nomineret til Oscar

Under sandet nomineret til Oscar

Nyhed
01. sep. 2011
Nader og Simin er sublimt afbalanceret

Nader og Simin er sublimt afbalanceret

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten