Cannes 2018
19. maj 2018
Årets hund er fundet i Cannes
Hundepasseren Marcello (Marcello Fonte) må gå grueligt meget igennem i Dogman, hvor han gør sit ypperste for at forsvare menneskets firbenede, bedste ven. Foto | Nicolai Brüel

Årets hund er fundet i Cannes

Det virker næsten for oplagt, men Matteo Garrones rå italienske drama Dogman vinder prisen for bedste hund på Cannes-festivalen.

Af Nicki Bruun og Claus Christensen

Foruden den officielle prisuddeling med Guldpalmen i fokus gives der også en række andre priser ved afslutningen af Cannes-festivalen.

En af de sjovere af slagsen er den uofficielle, men traditionsrige Palm Dog, som hvert år siden 2001 er blevet uddelt til den bedste hundepræstation på festivalen. Prisen er naturligvis et vittigt ordspil på Guldpalmens franske navn: Palme d’Or.

Palm Dog er tidligere gået til uforglemmelige præstationer af blandt andre Uggie i The Artist og den digtspisende Nellie i Jim Jarmusch’ Paterson.

Det virker næsten for oplagt, men i år går hæderen til italienske Matteo Garrones dystre drama Dogman, hvor hundene er mere humane end flere af menneskene.

Filmens hovedrolleindehaver Marcello Fonte spiller fremragende som den godhjertede hovedperson Marcello, der arbejder som omsorgsfuld hundepasser.

Men også de mange hundepræstationer springer i øjnene.

Man forstår udmærket Marcello, når han efter at have været chauffør for indbrudstyve tager tilbage til åstedet for at redde husets puddelhund, som kompagnonerne har smidt i fryseren. Narkomanen Simone bliver mere og mere ustyrlig, og det er kun fair, at han undervejs bliver behandlet som en hund.

En pris i bagagen
Palm Dog-prisen er stiftet af filmkritikeren og hundeelskeren Toby Rose.

Han samler til hver Cannes-festival en jury, der i år består af blandt andre The Guardians respekterede filmkritiker Peter Bradshaw og ligeledes engelske Damon Wise, der også bidrager til Ekkos stjernebarometer.

Med sejren har Dogman dermed allerede en pris i bagagen, inden Guldpalmen og de andre officielle priser bliver uddelt i aften af juryen med Cate Blanchett i spidsen.

Anmelderne i Ekkos kritikerpanel har givet deres bud på, hvilken film de håber løber med festivalens højeste hæder. Og faktisk peger vores faste anmelder Lee Marshall på netop Dogman, som han mener byder på gode menneske- og dyrepræstationer nok til, at filmen bør vinde hovedprisen.

Det bliver afgjort i aften klokken 19.

Nicki Bruun

Ekkos udsendte journalist i Cannes dækker dagligt festivalen.

Laver primært interviews og opstøver store og små nyheder.

Cannes-festivalen blev holdt første gang i 1946 og regnes for verdens mest prestigefyldte festival.

Årets festival er nummer 71 og løber fra 8. til 19. maj 2018.

Claus Christensen

Filmmagasinet Ekkos chefredaktør dækker for tolvte år i træk Cannes-festivalen.

Ser samtlige film i hovedkonkurrencen og vurderer dem i Ekkos internationale stjernebarometer.

Går på opdagelse efter perler i festivalens sidekonkurrence Un Certain Regard og parallelkonkurrencerne Director’s Fortnight og Critics’ Week.

Årets festival løber fra 8. til 19. maj 2018.

Trailer: Dogman

Relevante artikler

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten