Nyt talent
19. sep. 2013
Arbejdertøsen fra kagefabrikken
Gabriela Pichler er opvokset i en skånsk landsby med sin bosniske mor og østrigske far. Nu har hendes roste debutfilm, Sove spise dø, dansk premiere. Foto | Uoplyst

Arbejdertøsen fra kagefabrikken

Den svenske instruktør Gabriela Pichlers debutfilm Spise sove dø syder af social indignation. Og hun kræver flere indvandrere, kvinder og arbejderbørn i svensk film.

Af Freya Bjørnlund

Sverige har noget, Danmark ikke har: en kvindelig instruktør med indvandrerbaggrund, som ved, hvad hun snakker om, når hun fortæller filmhistorier fra underklassen.

33-årige Gabriela Pichlers karakterer er småracistiske, arbejdsskadede, overvægtige, fattige og arbejdsløse. Og de bevæger sig rundt mellem hinanden på mudrede marker i ørkesløse, skånske flækker.Men man skal ikke have ondt af dem. Hos Pichler er arbejderen stærk og sej. Og sjov.

Derfor udpeger Ekko for første gang en svensk instruktør som ”nyt talent” på denne plads.

Sammenlignes med Dardenne
Gabriela Pichler har selv klippet debuten Spise sove dø hjemme i sin lejlighed sammen med fotografen og kæresten Johan Lundborg. Den lille film har fået en stormende modtagelse. Det erblandt andet blevet til en publikumspris på filmfestivalen i Venedig samt den prestigefulde svenske Guldbagge som årets film.

Flere anmeldere har sammenlignet Gabriela Pichlers kontante socialrealisme med de belgiske Dardenne-brødre. Der er da også iøjnefaldende mange ligheder mellem Spise sove dø og Dardennes mesterstykke Rosetta fra 1999. Begge film portrætterer en ung power-pige, som kæmper forgæves for at få et job.

I Spise sove dø forsørger den gæve drengepige Raša fra Montenegro både sig selv og sin førtidspensionerede far. Hun bliver imidlertid fyret fra sit arbejde på byens salatfabrik, og den pseudopædagogiske jobformidling er ikke til megen hjælp.

Det hele kunne godt gå hen og blive meget traurigt, men modsat Dardenne-brødrene nægter den svenske instruktør at lade humoren døi elendigheden. Derfor omtales filmen flere steder som en ”sort komedie”.

Svigter de svageste
Gabriela Pichler startede som dokumentarinstruktør og har taget den kompromisløse virkelighedsskildring med ind i fiktionens verden. De fleste skuespillere er amatører fra gaderne i udkanten af Skåne. Scenerne blev improviseret frem og manuskriptet modelleret efter deres personlige historier. Under optagelserne rullede det håndholdte kamera i timevis, indtil de usminkede ansigter slappede helt af i hverdagslivets folder.

Holder man sig til virkeligheden, kan man også tillade sig at kritisere den. Og filmen syder af retfærdig harme over et svensk velfærdssamfund, som svigter sine svageste trodsryet som Europas dengse-stat. Den sociale indignation dirrer i stemmen, når man taler med instruktøren.

”Jeg var altid bange for, at folk ville sige: ’Sverige er perfekt, vi har ikke den slags problemer.’ Derfor ville jeg have virkelige mennesker i filmen, der kunne sige: ’Jeg er vidne til det!’ Så kan ingen benægte det. Når du ser deres tårer, er det en kendsgerning.”

Opvækst i skånsk landsby
Spise sove dø er ikke selvbiografisk, men henter inspiration fra Pichlers eget liv.

Hun er vokset op i en skånsk landsby med sin bosniske mor og østrigske far, der fulgte strømmen af indvandrere til Sverige i 70’erne. Faren blev sygepensioneret fra jobbene som chauffør og bygningsarbejder. Og moren kæmpede mod minisamfundets racisme for at få lige så meget i løn som sine svenske rengøringskone-kollegaer.

Som ung i Örkelljunga var der ikke meget andet at lave end at sparke til mudderet på marken og hælde opvaskemiddel i byens lokale springvand. Og så drikke øller. Hun udforsker ungdomsdriveriet i kortfilmen Skrapsår, som vandt en Guldbagge for bedste kortfilm i 2009. Her støder en gruppe hårdkogte teenagere sammen på en forladt fabriksgrund uden helt at vide, om de vil kramme, kysse eller slås.

Flere indvandrerfilm
Gabriela Pichler betegner sig selv som et arbejderbarn, og hun er stolt af det. Karrieren startede ved samlebåndet på byens kagefabrik. Hun er ikke bange for at snakke politik i interviews, og hun taler ofte minoriteternes sag. Også når det gælder hendes egen branche. Hun efterlyser mere etnisk krydderi, mere underklasse og flere kvinder i svensk film.

Derfor er hun tilhænger af, at de svenske filmskoler optager lige mange mænd og kvinder i ligestillingens navn. Et kvotesystem, som stort set ingen fortalere har i Danmark.

”Jeg vil gerne se en film af en ung, somalisk, cocky pige, der bor i en forstad som min og spiller fodbold på min gårdsplads iført jeans, sneakers og måske en kasket. Hvis filmskolen optager fem instruktører, som alle er børn af to læger, får du fem meget ens historier. Jeg vil høre historier fra hele samfundet.”

Gabriela Pichler

Født 1980 i Flemingsberg, Sverige

Uddannet dokumentarist på Ölands Folkhögskola i 2004 og Filmhögskolan i Göteborg i 2009.

Hendes mor, Ružica Pichler, medvirker som skuespiller i Spise sove dø.

Hendes far døde i 2005 og har aldrig set nogen af hendes fiktionsfilm.

Relevante artikler

Biografanmeldelse
18. sep. 2013
Spise sove dø

Spise sove dø

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten