Nyhed
01. maj 2009
Anmelder-darling får kniven

Anmelder-darling får kniven

Jim Jarmusch har overlevet sig selv, mener de amerikanske anmeldere.

Af Jesper Bo Petersen

Han brød igennem i 1984 med den skæve roadmovie Stranger than Paradise. Det var neorealisme på nye postmoderne flasker, og anmelderne elsede det.

De elskede det nørdede persongalleri, det tilbagelænede tempo og ikke mindst deadpan-humoren, som gennemsyrede Jim Jarmusch’ univers.

Down by Law fra 1986 gjorde den italienske komiker, Roberto Benigni, verdensberømt og Jim Jarmusch til den amerikanske independent-instruktør par excellence.

I 1990’erne konsoliderede han sin position med titler som Night on Earth (1991) og Dead Man (1995).

Men nu har anmelderne åbenbart fået nok. Hans nye film The Limits of Control, der har premiere i dag i USA, får drøje hug.

Selvparodisk
”Der er grænser for den kunstneriske selvtilfredshed, grænser for hvor længe en filmskaber kreativt kan blive ved med at spille den samme plade, inden hans arbejde nærmer sig det selvparodiske,” skriver den toneangivende Todd McCarthy i branchebladet Variety.

Peter Travers, filmanmelder ved magasinet Rolling Stone, er heller ikke begejstret: ”Med The Limits of Control snubler Jim Jarmusch i sin egen deadpan-stil. Jeg ville gerne fortælle lidt af plottet, men der er bare ikke noget.”

Michael Rechtshaffen fra The Hollywood Reporter kalder filmen ”en gætteleg pakket ind i et mysterium inden i en gåde” og vender også tommelfingeren ned.

Det samme gør, ifølge hjemmesiden Rottentomatoes.com, 80 % af de amerikanske anmeldere.

Thriller uden thril
The Limits of Control skildrer en udtryksløs hitman (Isaach de Bankolé), der iført silkehabit og med et guitar-etui i hånden rejser rundt i Spanien, hvor han møder diverse suspekte typer.

Både Tilda Swinton, Gael Garcia Bernal og Bill Murray optræder i små cameos.

Filmen præsenteres som en thriller, men den køber de amerikanske anmeldere ikke. Til gengæld er de enige om at rose fotografen Christopher Doyles stemningsfulde billeder.

Den danske premieredato er foreløbig sat til den 2. oktober.

Nyhed
18. dec. 2025
Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Gaucho Gaucho
Biografanmeldelse
18. dec. 2025

Gaucho Gaucho

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Mest læste

William Friedkin er død
Nekrolog
08. aug. 2023

William Friedkin er død

Ekko bringer de sidste julegaver ud
Nyhed
18. dec. 2025

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten