Nyhed
15. nov. 2010
Animal Collective manglede magien

Animal Collective manglede magien

New York-bandet og deres venner formåede ikke at omdanne Statens Museum for Kunst til et dragende univers.
Af Andreas Straarup

Der var trængsel på trappen foran Statens Museum for Kunst søndag aften. De unge og de smukke var taget i byen for at se Animal Collective indtage museets lokaler med deres særegne blanding af musik og installationskunst.

Det avantgardistiske popband udgav sidste år Merriweather Post Pavilion , hvor gruppen fusionerer Beach Boys-agtige harmonier, 70’ernes psykedeliske progrock, folkemusik og moderne elektrobeats.

Et uimodståeligt syretrip af et album, men de store forventninger blev desværre ikke indfriet søndag aften i København.

Røg og flimmer

Til højre for indgangen havde bandet i samarbejde med videokunstneren Danny Perez indrettet tre mindre udstillingsrum med væg-til-væg-skærme og skurrende lyde.

I det første rum kunne man ane noget, der lød som en stemme i højtalerne, mens farver og aflange ansigter blandede sig på skærmene. I det andet rum flimrede noget, der mest af alt mindede om sne på en fjernsynsskærm til lyden af en art dyb, underjordisk rumlen.

Et forvildet monster løb rundt i en skov på skærmen i det tredje rum. Røgen steg op fra dets hoved, mens det vred sig i smerte, men rigtig uhyggeligt var det ikke. Bare mærkeligt.

For at gøre installationen til en totaloplevelse pumpede et rør røg ud i det tredje lokale. Men at ens fødder blev omsluttet af røg, gjorde ikke begivenhederne mere spændende.

Og det blev ikke nemmere at engagere sig i den alternative verden, fordi lokalerne var så oplyste, og klyngerne af gæster blokerede for halvdelen af udsynet.

God opvarmning

Klokken otte var der opvarmning ved Angel Deradoorian på museets store scene. Hun spiller til daglig i indiebandet Dirty Projectors fra Brooklyn.

Iklædt skovmandsskjorte satte hun sig alene til rette med guitar og keyboard og viste stort potentiale med sin udtryksfulde, PJ Harvey-agtige stemme.

Efter seks sange var det dog forbi, og hun afløstes af Deakin fra Animal Collective, der blev flankeret af vennen Tim DeWitt fra Manhattan-gruppen Gang Gang Dance.

Mur af støj

Deakin sang og spillede guitar foran et bord med elektroniske maskiner, mens DeWitt slog løs på elektroniske trommer og huggede med hovedet til tunge, slæbende beats.

Beatsene fængede aldrig for alvor, og det var måske heller ikke meningen, fordi det var et syret lydlandskab, der skulle udfoldes.

Deakins guitar lød som alt andet end en guitar, fordi der var lagt masser af effekter på den. Og det var umuligt at dechifrere, hvad han sang.

Selv om intensiteten steg enkelte steder i de enslydende numre, blev muren af støj heller aldrig dragende eller tilnærmelsesvis magisk.

Indadvendt DJ

Til sidst blev der linet et bord med pladespiller og mere elektronisk grej op på scenen, hvor Avey Tare (David Portner) – ligeledes fra Animal Collective – agerede DJ.

Mut og indadvendt trissede han rundt og satte plader på.

Hurtigt blev der tyndet gevaldigt ud blandt publikum, og de dansable sange, som blev mikset med technobeats, virkede malplacerede. Også selv om nogle af de tilbageværende lod sig lokke ud på dansegulvet.

Kort sagt, en forglemmelig hybridoplevelse.

Relevante artikler

Nyhed
11. nov. 2010
Musikvideoens dogmekunstner

Musikvideoens dogmekunstner

Nyhed
18. dec. 2025
Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Goodbye June
Streaminganmeldelse
20. dec. 2025

Goodbye June

Gaucho Gaucho
Biografanmeldelse
18. dec. 2025

Gaucho Gaucho

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

Mest læste

Manden bag Anden
Interview
14. maj 2009

Manden bag Anden

”Krasnik fremlægger det lige glat nok”
Nyhed
11. juli 2024

”Krasnik fremlægger det lige glat nok”

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten