Interview
02. jan. 2018
En verden uden kærlighed
Da drengen Alexey (Matvey Novikov) hører forældrene skændes om, hvem der skal tage sig af ham efter deres skilsmisse, forsvinder han pludselig sporløst fra det kærlighedsløse hjem. Foto | Non-Stop Productions

En verden uden kærlighed

”I en dråbe vand kan man se hele havet,” siger den russiske instruktør af Loveless, der har begejstret anmelderne med sin rå og politiske historie om kærlighedens endeligt.

Af Nicki Bruun

Ægteparret Zhenya og Boris skændes, så vinduerne klirrer. Hun går på wc, mens forbandelserne over ham stadig fyger, men da hun går ud, sker det: Bag døren står deres søn Alexey, opløst i gråd.

Skænderiet handler om, at ingen af dem gider have forældremyndigheden over sønnen, og det var et af de stærkeste filmøjeblikke på Cannes-festivalen i 2017, hvor Loveless vandt juryens pris.

Efter skænderiet forsvinder Alexey, og resten af filmen er han efterlyst, mens forældrene bakser lige så meget med deres egne problemer.

Loveless er en humanistisk fortælling om tabet af kærlighed, men man skal ikke kradse meget i overfladen for at få øje på den politiske allegori.

Filmen foregår i februar 2015, hvor man i hele verdens nyheder kan se konflikten mellem Rusland og Ukraine optrappe. Også på russisk tv, som kører i baggrunden, mens Zhenya og Boris med ikke voldsomt engagement leder efter sønnen.

Med lidt god vilje kan man sammenligne dem med moderlandet, der har glemt sine børn: borgerne.

For egen vinding
Instruktør Andrey Zvyagintsev ligner dog ikke en systemkritiker, når han i jakkesæt og designersolbriller møder op til interview på festivalen.

Han taler ikke engelsk, så derfor kan han gemme sig bag sin russiske tolk, når han får spørgsmålet, om han er enig med kritikerne i, at Loveless er en metafor for nutidens Rusland.

”Jeg er enig med kritikere i alt,” siger instruktøren med et glimt i øjet. Også hans forrige film, Leviathan, fik fremragende anmeldelser og blev Oscar-nomineret, men var ikke populær blandt hjemlandets politikere på grund af sin åbenlyse samfundskritik. for Leviathan.

Siden er Zvyagintsev blevet noget mere vag i sin kritik.

”I en dråbe vand kan man se hele havet. Loveless er en lille, intim historie, men den kan tale for folk over hele verden. Mange vil nok genkende dele af sig selv i filmens mennesker, for vi er alle mere eller mindre egoistiske og bruger hinanden som et redskab for egen vindings skyld.”

Frivillig flugt
Loveless
startede, da Andrey Zvyagintsev og hans manuskriptforfatter Oleg Negin opdagede en organisation, der leder efter forsvundne mennesker – oftest unge.

”I en nyhedsartikel faldt vi over den her organisation, der leder efter forsvundne mennesker. De fleste er teenagere mellem tolv og seksten år, og når man melder dem savnet, får de straks betegnelsen ’bortløbne,’” siger instruktøren som forklaring på, hvorfor filmens Alexey er netop tolv år gammel.

Når Zhenya og Boris går til politiet, er der heller ikke megen hjælp at hente. Her har man ikke ressourcer til at tage sig af de mange bortløbne unge.

”Hvis det er en elleveårig, tror man, at han er blevet kidnappet, men ved tolv år eller ældre formoder man, at de selv er stukket af. Politi og alle andre havde reageret meget anderledes, hvis han var yngre end tolv år i filmen.”

Loveless giver ingen klare svar, men lader det til slut stå til fri fortolkning, hvad der er sket med sønnen.

Blockbusters i skuffen
Andrey Zvyagintsevs debutfilm The Return – der i 2003 vandt Guldløven på Venedig-festivalen – handler modsat Loveless om en tilbagekomst.

Den følger også et par drenge i tolvårsalderen, hvis far pludselig dukker op igen efter tolv års fravær. Ud over en fascination for tallet tolv er der dog ikke de store paralleller mellem drengene i de to film, mener instruktøren.

Til gengæld har han fortsat sin stil med at lave små, menneskelige dramaer, der også kan tolkes som politiske fortællinger. Dem kan han stadig lave i hjemlandet, men ambitionerne rækker videre, hvilket måske kan få Rusland til at se med mere blide øjne på ham.

”Det var ikke svært at finde penge til den her lille film, men jeg har nogle historiske blockbusters liggende i skrivebordsskuffen, som er sværere at samle finanser til.”

Andrey Zvyagintsev

Født 1964 i Novosibirsk, Rusland.

Uddannet skuespiller i 1984.

Debutfilmen The Return fra 2003 vandt Guldløven på Venedig-festivalen.

Blev fra The Banishment (2007) fast deltager på Cannes-festivalen, hvor hans film har vundet priser for bedste manuskript og skuespiller.

Leviathan fik kritik i hjemlandet, men blev Oscar-nomineret og vandt en Golden Globe.

Loveless vandt juryens pris i Cannes 2017 og har dansk premiere 4. januar.

Trailer: Loveless

Relevante artikler

Biografanmeldelse
05. jan. 2015
Leviathan

Leviathan

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten