Tema-intro
14. maj 2008
Ånden fra ’68
Across the Universe Foto | Abbot Genser

Ånden fra ’68

Var 1968 en stjernestund eller et fupnummer?

Af Redaktionen / Ekko #41

De store fortællinger er døde. Det har været en af påstandene i vor postmoderne epoke. Men netop det ungdomsoprør, der mest spektakulært manifesterede sig på Paris' gader i maj '68, er en af de store fortællinger i moderne tid. Den lever som en livskraftig myte om ungdommenlig idealisme med alle de rigtige svar kontra de desillusionerede magthavere med deres gustne overlæg og korrupte håndlangere.

1968 betød venstrefløjens gennembrud som en hel ungdomsgenerations dominerende holdning. Marx, Adorno og Marcuse var teorien, Beatles, Godard og gadekampe var praksisen. Det blev trendsættende både for samfundslivet og privatlivet. Det skabte nyt syn på sex og ligestilling, på fredsbevægelser og frihedskamp, på familieliv og arbejdsliv. Og det skabte nye strømninger i kulturen, især i musikken, men også i teater, litteratur — og film.

Tidsåndens oprørske tendenser, ideologi og æstetik fandt sammen i et fælles show, der klart demonstrede, hvor vigtigt det er for et omvæltende nybrud, at det hele bliver iscenesat på en effektfuld måde. Det var en hel generation, der her fik sig grundigt markedsført som (luksus)revolutionære, som løb rundt på gaderne i det parisiske latinerkvarter og byggede barrikader af platantræernes metalriste eller øjnede nye samfundsnormer gennem rusmidlernes tåger eller dyrkede fri sex i storfamiliens favn.

Som med så mange revolutionære tiltag og ungdommelige bevægelser skabte også 68'erne snart deres egen totalitarisme, selv om det oprindelig var det, der skulle bekæmpes. Kampen for frigørelse blev snart til en anden form for undertrykkelse, men sådan plejer mekanismen at være, når det revolutionære system går i gang.

I Danmark, hvor ungdomsoprørerne udsprang af de store efterkrigsårgange, var 68'erne gode til at føre an i samfunds- debatten. Og nu, hvor de er på vej til pensionsalderen, er den oprørske ånd og resultaterne stadig en udfordring og en inspiration, men den efterlader også spørgsmålet, om 68 var en stjernestund eller et fupnummer, et historisk vendepunkt eller en pseudobegivenhed?

Relevante artikler

Tema
13. maj 2008
Ånden fra ’68
Filmkunstens evige nulpunkt

Filmkunstens evige nulpunkt

Tema
12. maj 2008
Ånden fra ’68
Da murene smuldrede

Da murene smuldrede

Tema
11. maj 2008
Ånden fra ’68
Din nabos bil brænder

Din nabos bil brænder

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten