Odense 2023
04. sep. 2023
Konkurrence ad helvede til

En gruppe desperate duellanter konkurrerer om en bil ved at se, hvem der kan kysse den i længst tid i Zoel Aeschbachers kortfilm Fairplay. 

Foto | Dino Berguglia

Konkurrence ad helvede til

Franske Zoel Aeschbacher udstiller menneskets dyriske trang til at konkurrere i kortfilmen Fairplay, som kan ses online på Odense-festivalens streamingplatform.

Af Alexander Barfred Bajer

En kniv, der febrilsk hopper mellem fingrene på en dreng, mens vennerne sender live på TikTok. Duellanter med læberne klistret til en bilrude i 43 timer. En flok svedige jakkesæt, der danser stoledans, som gjaldt det livet. 

Med kortfilmen Fairplay deltog den franske instruktør Zoel Aeschbach ved filmfestivalen i Odense, som sluttede i går. Men filmen kan stadig ses på festivalens streamingplatform Offstream.dk

Filmen springer mellem tre små historier, der alle handler om menneskers instinktive trang til at konkurrere mod hinanden. 

”Det er en mørk, humoristisk kritik af menneskelig adfærd. Men den er også en slags observation af, hvordan vi er blevet vant til at konkurrere i det daglige,” siger instruktøren over Zoom og fortsætter: 

”Børnene i filmen kan ikke lege, uden at det skal handle om at få likes på sociale medier. Jeg føler, at vi med kapitalismen har vænnet os til en konkurrencementalitet, som er ude af proportioner.”

”Alt skal bedømmes, alt er en konkurrence. I skolen, på Google, ja, selv når vi får leveret mad, hvor man kan uddele stjerner til buddet. Det er særligt slemt i filmbranchen, hvor alt handler om at få fingre i fondsmidler, som de andre også prøver at få.”

Zoologisk blik
I takt med at filmen gradvis tager til i rytme, tempo og spænding, udvikler personernes adfærd sig i en absurd retning. Man ved ikke, om man skal grine eller græde. 

”Jeg er meget inspireret af svenske Ruben Östlund. Vi er langt fra hinanden stilmæssigt, men vi dyrker begge de tåkrummende og ubehagelige situationers komik.” 

Ligesom Östlund – der senest brillerede med klassesatiren Triangle of Sadness – ser Zoel Aeschbacher antropoligisk og nærmest zoologisk observerende på sine karakterer, der bliver mere og mere dyriske, jo hårdere de presses. 

”Det er ligesom, når du ser en dokumentar om dyr, hvor hanfuglene med de flotteste fjer danser for at forføre hunnerne. Jeg ville lave en film om den underlige og smertefulde fjerdans, mennesker laver for at gøre sig til og passe ind i flokken.” 

Absurd stoledans
Alle personer i filmen må danse deres egen dans for at finde sin plads i hierarkiet. En dreng må risikere sine fingre i en knivleg, og en anden må forsvare sig mod ydmygelse efter nederlaget i et spil, hvor den, der kysser en bil længst tid, vinder bilen. 

”Det er faktisk en rigtig konkurrence, der finder sted i Texas. Da jeg så det, tænkte jeg: ’Wow, det er jo vanvittigt!’ Jeg blev nødt til at få det med i en film.” 

Den tredje hovedperson er en kontorarbejder, som på trods af høj alder og dårlig form vil vise sit værd i et spil stoledans efter at være blevet dømt ude på forhånd. 

”Stoledansen er noget, jeg har fra en dokumentar om folk, der arbejder i finansbranchen. Store virksomheder team-builder i weekenderne for at finde frem til den bedst egnede leder,” siger instruktøren. 

”Jeg syntes, det kunne være sjovt at have nogle børn til at lege en voksenleg med en kniv og nogle voksne til at lege en børnevenlig leg som stoledans. Det handler om det absurde i, hvor meget mørke og ren overlevelse der gemmer sig i barneleg.”

Stiller krav til publikum
Ud over Ruben Östlund finder den 30-årige instruktør en stor del af sin inspiration i danske instruktører som Lars von Trier og Nicolas Winding Refn. 

”De tager ikke publikum i hånden. Man må selv gå på opdagelse i deres film. Den tilgang kan jeg godt lide,” forklarer franskmanden. 

Hans kommende filmprojekt er især inspireret af Refns Pusher-trilogi, men Zoel Aeschbacher har også rosende ord at sige om danskerens nyeste serie, Copenhagen Cowbow. 

”Det er en meget, meget mærkelig serie. Og jeg elsker den. Jeg kan lide, at Refn vender tilbage til noget, der er rent minimalistisk. Meget lange skud, hvor du har tid til at tolke det, du ser på skærmen,” siger Zoel Aeschbacher. 

”Det er ikke film for alle og enhver. Men vi er her ikke for at please publikum. Enten aktiverer det dem, eller også er det deres eget problem.”

Zoel Aeschbacher

Født 1993 i Paris, Frankrig.

Af schweizisk og vietnamesisk oprindelse.

Uddannet i 2017 fra École Cantonale d’Art i Lausanne, Schweiz. 

Afgangsfilmen Bonobo blev udtaget til adskillige festivaler og vandt på Clermont-Ferrand Film Festival prisen for bedste afgangsfilm.

Fairplay har netop konkurreret på Odense International Film Festival og kan ses på festivalens streamingside Offstream.dk

Film

Underdog
2023

Fairplay
2022

Bonobo
2017

Mains mortes
2015

Sois brave, on ne meurt qu’une fois
2012

Trailer: Fairplay

Relevante artikler

Odense 2023
03. sep. 2023
Selma Sunniva vinder i Odense

Selma Sunniva vinder i Odense

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten