Nekrolog
31. juli 2020
Alan Parker er død
Alan Parker holder styr på sagerne under optagelserne af The Life of David Gale, mens hovedrolleindehaver Kevin Spacey ser til. Foto | David Appleby

Alan Parker er død

Den engelske instruktør bag de Oscar-nominerede dramaer Midnight Express og Mississippi Burning var også mand for morskab i musikkens verden.

Af Nicki Bruun og Claus Christensen

De færreste instruktører kommer lige så vidt omkring i karrieren som engelske Alan Parker.

Siden debuten med den herlige børne-gangsterfilm Bugsy Malone i 1976 stod han bag så forskellige film som Fame, Angel Heart og Mississippi Burning.

Fredag døde Alan Parker ifølge Det Britiske Filminstitut efter længere tids sygdom, 76 år gammel, skriver flere internationale medier.

Han blev Oscar-nomineret to gange med ti års mellemrum.

Første gang var i 1979 for Midnight Express, der handler om en amerikansk universitetsstuderende, som fængsles i Tyrkiet, da han smugler hash ind i landet.

Den hårdtslående film vandt to Oscar-priser for musikken af legendariske Giorgio Moroder og manuskriptet af en ung Oliver Stone, der i 80’erne fik sit instruktørgennembrud med film som Platoon og Wall Street.

Menneskets værste sider
Alan Parker blev også Oscar-nomineret i 1989 for racedramaet Mississippi Burning, som dog måtte nøjes med en enkelt pris for bedste fotografering.

De to film viser med al tydelighed, at instruktøren formåede at skabe beskidt realistiske verdener, hvor virkelighedens værste sider i menneskets stod frem.

Midnight Express huskes især for den modbydelige skildring af et tyrkisk fængsel, hvor man næsten hellere vil dø end blive sendt hen. Oliver Stone har mange år efter premieren undskyldt til Tyrkiet, fordi han tog sig kreative friheder til at gøre så dramatisk som muligt.

Der er lidt mere storladen Hollywood-stil over Mississippi Burning, hvor Gene Hackman og Willem Dafoe spiller FBI-agenter, der efterforsker øjensynligt racistiske forbrydelser i en lille by i titlens amerikanske sydstat.

Alan Parker finder det lille drama mellem brændende kors og henter stærke præstationer ud af sine mange dygtige medvirkende, som blandt andet tæller Frances McDormand.

Sex og mord
Året før Mississippi Burning instruerede Alan Parker en lille perle, der skiller sig ud i hans oeuvre.

Djævlen i hjertet – på amerikansk Angel Heart – er en af instruktørens mest mystiske og fascinerende film. Mickey Rourke leverer en tour de force-præstation som privatdetektiven Harry Angel, der bliver hyret til at finde en forsvundet sanger.

Det fører Angel til New Orleans i sydstaten Louisiana, hvor han bliver viklet ind i et okkult miljø med sex, vold og en serie brutale mord.

Det er på ægte neo-noir-vis svært at finde hoved og hale i plottet.

Men det lykkes i den grad for Alan Parker at suge publikum ind i en både skræmmende og tiltrækkende fortælling, der er baseret på en roman af William Hjortsberg og kan vække associationer til Joseph Conrads klassiker Heart of Darkness, hvor det vilde Afrika blot er er udskiftet med det mørke syden i USA.

Musikalsk drøm
Der var også en meget anderledes side af Alan Parker.

Mellem Midnight Express og Mississippi Burning instruerede han musicalen Fame fra 1980 og stod senere bag den følelsesladede Birdy med Nicolas Cage og Matthew Modine i hovedrollerne samt musik af Peter Gabriel.

Parkers filmatisering af Pink Floyds store konceptalbum The Wall var heller ikke et rutinearbejde. I en blanding af live-action og animation fortælles historien om Pink (Bob Geldof), som er baseret på Pink Floyd-frontfiguren Roger Waters’ eget liv.

Pink er barn af Anden Verdenskrig, vokser op i et fascistoidt skolesystem, trækkes igennem militærets rædsler og ender som en forbitret, udbrændt rockstjerne pumpet med stoffer.

Filmen forholder sig meget bogstaveligt til Waters’ lyrik og må være indbegrebet af en over the top-film, men fandt ikke desto mindre – eller måske netop derfor – et kultpublikum i starten af 1980’erne.

Charmerende hårdt arbejde
Musikken er gennemgående i mange af Alan Parkers film.

I 90’erne lavede han først The Commitments om et irsk soulband af samme navn. Det er et kærligt og charmerende komediedrama om Jimmy Rabbitte, der drømmer om at skabe verdens mest hårdtarbejdende band.

Senere instruerede han flere musikvideoer for popstjernen Madonna, som han også gav hovedrollen i sin filmatisering af den populære teatermusical Evita. Ligesom flere af hans film fik den en blandet modtagelse af anmelderne, men indtjente omkring 900 millioner kroner på verdensplan.

Knap så godt gik det The Life of David Gale fra 2003, der blev instruktørens sidste film. Trods stjerner som Kevin Spacey, Kate Winslet og Laura Linney på rollelisten fik filmen om en mand på dødsgangen både smæk af kritikerne og ved billetlugerne.

Alan Parker efterlader sig hustruen Lisa Moran-Parker, fem børn og syv børnebørn.

Relevante artikler

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Disney investerer over seks milliarder kroner i selskabet bag AI-tjenesten Sora, som får adgang til at generere videoer med det enorme galleri af figurer fra Star Wars og Marvel.

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Disney indgår stor AI-aftale
Nyhed
15. dec. 2025

Disney indgår stor AI-aftale

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten