Debat
04. mar. 2025
AI kan ikke fikse mangfoldighed

Kvindens lyse hudfarve er tilsyneladende via AI blevet ændret til at fremstå som mørkere. Billedet lå i toppen af Filminstituttets side om dets mangfoldighedsindsats, men er efter detabindlægget blevet fjernet.

Foto | AI

AI kan ikke fikse mangfoldighed

Det er skuffende at konstatere, at Det Danske Filminstitut på nuværende tidspunkt ikke lever op til de idealer, som det selv fremmer.

Af Amanda Renai Curdt-Christiansen

På Det Danske Filminstituts hjemmeside under ”Mangfoldighed” har man valgt at bruge et AI-genereret arkivbillede fra Adobe af en kvinde i tørklæde, hvis lyse hudfarve er blevet digitalt ændret til at fremstå som mørkere.

Billedet afslører en problematisk tilgang til emnet, samtidig med at det skriger, at der ikke er blevet givet nok støtte til minoritetsetniske filmskabere.

Billedfilen på Filminstituttets interne server bærer navnet ”enisk-filmset_AI.png” (inklusive stavefejl!), som om etniske minoriteter kun kan findes på specielle etniske filmsets. Det afslører en grundlæggende mangel på respekt og forståelse for den virkelighed, Filminstituttet påstår at ville repræsentere.

Når man kigger på Det Danske Filminstituts seneste mangfoldighedsstrategi og initiativer – ”Handlingsplan for mangfoldighed i dansk film”, ”Undervisningsforløb i diversitet, bias og blinde vinkler” og ”Guide til diversitet & inklusion i film- og tv-produktion” – er det tydeligt, at arbejdet omkring diversitet er udviklet af hvide personer.

Det burde i sig selv få alarmklokkerne til at ringe. 

I 2023 udgav folkene bag kampagnen Et Større Billede en stærk pressemeddelelse om den ensidige forestilling om, hvad der kan repræsentere danskere. De påpegede, at den nuværende film- og tv-branche ikke repræsenterer den mangfoldighed, der findes i den danske befolkning og hos publikum.

Det skabte en del debat og førte til en hel del møder og planer. Desværre viser WIFT’s undersøgelse, ”2024 – året der gik i film og tal”, at repræsentation i dansk film fortsat er langt fra lige.

Instagram-kontoen @mangfoldighed_i_filmbranchen er yderlige et vigtigt initiativ, der afslører hvordan ”filmbranchens nuværende mangfoldighedsindsats har fejlet de sidste ti år”. 

Tess Skadegård Thorsens forskning i racialisering i dansk film og minoritetsbeskatning har desuden belyst, hvor overfladiske og skadelige Filminstituttets diversitetsinitiativer har været. Minoriteter bliver ofte tvunget til at bære den kulturelle byrde for et samfund, der ikke anerkender deres egne erfaringer.

Der er tydeligvis ingen mangel på danske, minoritetsetniske forskere, eksperter og filmarbejdere, der ville kunne bidrage til Filminstituttets mangfoldighedsindsats. Alligevel har man ikke ansat en eneste af dem.

Hvordan kan minoritetsetniske filmskabere og kulturarbejdere få en plads i filmbranchen, hvis de bliver usynliggjort i udviklingen af de politikker, der skal fremme deres oplevelser? 

Mangfoldighed skal ikke være noget, vi bruger AI til at fikse. Det skal være noget, vi praktiserer, og det kræver, at de underrepræsenterede grupper får en stemme.

I Danmark betaler vi alle skat til at støtte dansk film. Derfor burde det være et kollektivt ansvar, at filmbranchen afspejler det samfund, vi er en del af.

Hvad har disse performative tiltag kostet os, og hvem er pengene gået til?

Det Danske Filminstitut svarer


Vi tager gerne dialogen, men ikke via debatindlæg og svar. Derfor ikke noget svar til debattøren her. Når det er sagt, synes vi, at debattøren har en pointe i forhold til billedet. Så det har vi valgt at skifte ud.

Eva Hein, kommunikationschef

Amanda Renai Curdt-Christiansen

Født 1996 i København.

Cand.mag i film- og medievidenskab med speciale i skildringer af erotik i nyere kinesisk film.

Har arbejdet som seriekurator på Cinemateket og oplægsholder på Cph:Dox og Generation Film Festival. 

Ekspert på dk4-programmet Film:syn.

Står bag Bersærk: En moderne saga om det, der truer os, der kan ses på Ekko Shortlist.

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten