Nyhed
22. sep. 2015
Aalbæk vil være direktør for det hele
Peter Aalbæk Jensen antydede allerede 6. juni i en videohilsen, at han ville ansøge stillingen som direktør for Filminstituttet, og i dag har han offentliggjort sin ansøgning. Foto | Zentropa

Aalbæk vil være direktør for det hele

Det Danske Filminstitut skal halveres og de regionale filmfonde styrkes, hvis det står til Zentropa-bossen, der har søgt den magtfulde stilling som øverste chef for Filminstituttet.

Af Claus Christensen

Stillingen som direktøren for det hele – også kendt som administrerende direktør på Det Danske Filminstitut – blev forleden opslået.

Den nuværende direktør, Henrik Bo Nielsen, vil ikke afsløre, om han søger sin egen stilling, som vi kunne berette forleden. Men det vil hans fjende nummer et til gengæld hellere end gerne.

”Min ansøgning vil utvivlsomt med min historik i mente betragtes som en skæmt og en provokation. Dette er ikke tilfældet!” forsikrer den 59-årige Zentropa-boss Peter Aalbæk Jensen i sin ansøgning, som netop er blevet udsendt til pressen.

Magtfuldkommenhed
Lige siden Henrik Bo Nielsen indledte en undersøgelse af påstande om økonomiske uregelmæssigheder på Zentropa, har Aalbæk Jensen ikke lagt skjul på, at han ønsker en ny direktør for det hele.

Han nævner ikke direkte Henrik Bo Nielsen i sin pressemeddelelse, men der er ingen tvivl om adressaten, når han kritiserer Filminstituttet for ”en magtfuldkommenhed og snæversynet tilgang til dansk films fortsatte sejrsgang”.

”Jeg ønsker som nyomvendt liberalist at decentralisere og uddelegere instituttets magt og beføjelser,” skriver han.

Københavnsk elite
Det vil blive et forvandlet Filminstitut, hvis Peter Aalbæk Jensen får magt, som han har sagt.

Medarbejderstaben skal halveres, og Cinemateket skal udliciteres til Odense, Aarhus og København. Cinemateket fungerer i dag som en biograf på Gothersgade, konstaterer Peter Aalbæk Jensen og fortsætter retorisk: ”Præsentationen af filmhistorien bør vel ikke være en elitær bestræbelse, udtænkt af en københavnsk elite.”

På instituttets bekostning vil Zentropa-bossen styrke de regionale fonde, som skal ”revolutionere dansk film gennem et vidt forgrenet nationalt talentopsøgningsarbejde”.

Han vil også øge midlerne til nye medier og computerspil, som ikke længere skal varetages af Filminstituttet, men ”flyttes ud i miljøet”.

Venstre-politik
Forslagene minder en del om Venstres oplæg til det seneste filmforlig i 2014, og partiets daværende kulturordfører, Michael Aastrup Jensen, lagde dengang da heller ikke skjul på, at han havde haft en god dialog med Peter Aalbæk Jensen.

Hvordan det brændende spørgsmål om digital filmdistribution og vigende økonomiske indtægter til filmbranchen skal løses, berører ansøgningen ikke.

Der er ansøgningsfrist 6. oktober, og Peter Aalbæk Jensen slutter sin kombinerede ansøgning og pressemeddelelse af med at opfordre ”gode mænd og kvinder til også at søge dette attraktive job” for at ”løfte dansk film til nye højder”.

Relevante artikler

Nyhed
26. maj 2014
Aalbæk: Intet nyt ved skærpet tilsyn

Aalbæk: Intet nyt ved skærpet tilsyn

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten