Nyhed
05. feb. 2024
85.000 biografgængere har set Den grænseløse

Ulrich Thomsen overtog tjansen som den melankolske detektiv Carl Mørck fra kollegaen Nikolaj Lie Kaas, der spillede rollen i fire film. 

Foto | Nordisk Film

85.000 biografgængere har set Den grænseløse

Ole Christian Madsens Afdeling Q-film har fået den bedste åbningsweekend for en dansk film i flere år, men er alligevel langt fra seriens storhedstid.

Af Frederik Hoff

Flere end 85.000 mennesker har været i biografen og se den sjette Afdeling Q-film Den grænseløse, som havde premiere torsdag den 1. februar.

60.500 har set den siden premieren, og 25.423 så filmen til diverse snigpremierer. Tilsammen betyder det den bedste åbningsweekend for en dansk film siden rekordsuccessen Ternet Ninja 2, der nåede op på 246.684 solgte billetter i sin åbning.

Den grænseløse har ellers generelt høstet lunkne anmeldelser med tostjernede svinere fra blandt andre Ekstra Bladet og Politiken. Sidstnævnte mener endda, at filmen ”nærmer sig en parodi på en krimi”.

Dog har kritikerne fra Børsen og Filmmagasinet Ekko kvitteret med femstjernede anmeldelser til den medrivende thriller, og publikum har åbenbart været enige.

Den grænseløse har fået en fantastisk flot start i biograferne, og vi er vildt glade for modtagelsen hos publikum,” siger Nordisk Films vicedirektør for biografdistribution, Klaus T. Odegaard, i en pressemeddelelse.

Han roser instruktøren Ole Christian Madsen og manuskriptforfatteren Jakob Weis samt det veloplagte cast bestående af Ulrich Thomsen, Sofie Torp og Afshin Firouzi, inden han fortsætter:

”Vi skal ikke lægge skjul på, at vi har store ambitioner for Den Grænseløse, og med vinterferien lige om hjørnet tror vi på, at filmen vil fortsætte med at underholde et stort publikum i de danske biografer.”

Bedre end forgængeren
Den grænseløse følger den hårdkogte detektiv Carl Mørck, assistenten Rose og makkeren Assad, der efterforsker et mystisk dødsfald og en bizar solkult på Bornholm.

Det er film nummer seks i den samlede filmserie, men nummer to efter forfatteren Jussi Adler-Olsen fik skiftet produktionsselskabet Zentropa ud med Nordisk Film og hovedrolleindehaveren Nikolaj Lie Kaas ud med Ulrich Thomsen.

De fire Zentropa-film var ellers utrolige sællerter. Den fjerde i rækken, Journal 64, fik en dengang rekordsættende åbningsweekend med 215.000 billetter, inklusive snigpremieresalget.

Den første film med Ulrich Thomsen, Marco Effekten, som er instrueret af Martin Pieter Zandvliet, fik en meget mere beskeden åbning på 71.007 billetter og blandede anmeldelser med på vejen.

Den endte på 217.524 billetter, hvilket blev betragtet som en skuffelse.

Opfølgeren med Ole Christian Madsen ved roret har fået en bedre start end forgængeren. Men det ser ud til, at vi er stadig er langt fra Afdeling Q-filmenes storhedstid, hvor filmserien blev sammenlignet med Olsen-banden.

Trailer: Den grænseløse

Relevante artikler

Biografanmeldelse
28. jan. 2024
Den grænseløse

Den grænseløse

Nyhed
15. sep. 2022
Udskiftning i Afdeling Q

Udskiftning i Afdeling Q

Biografanmeldelse
25. maj 2021
Marco Effekten

Marco Effekten

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten