Biografanmeldelse
03. dec. 2025
Zootropolis 2

Politi-kaninen Judy Hopps og slyngelræven Nick Wilde får i den nye film selskab af den bedårende slange Gary, som engang blev jaget på flugt af en velhavende los og hans familie.

Foto | Walt Disney Animation Studios

Zootropolis 2

At udforske de langsigtede konsekvenser af etnisk udrensning i en børnefilm er mildest talt ambitiøst, men Disneys underholdende toer når nogenlunde i mål med opgaven.

Af Frederik Hoff

Komedien Zootropolis fra 2016, om en dyrebefolket by, er blandt Disney Animations mest underholdende. Samtidig lykkes den midt i den kække satire med at formidle begreberne racisme og forskelsbehandling til et børnepublikum.

Politi-kaninen Judy Hopps (Ginnifer Goodwin) og slyngelræven Nick Wilde (Jason Bateman) fungerer som minoritetsfigurer, der reagerer på fornedrelse og fordomme på hver sin måde: Dydsmønstret Hopps assimilerer det bedste, hun ved, mens kriminelle Wilde har opgivet troen på samfundet.

Selvfølgelig finder udskuddene hinanden til sidst og arbejder sammen om at besejre undertrykkerne. Men i Zootropolis 2 møder de en helt anden type minoritet med endnu dårligere vilkår end dem selv.

Jared Bush’ manuskript udvider etterens rene pattedyrsunivers og viser os, at der skam også findes antropomorfe krybdyr. De er bare blevet fordrevet fra deres oprindelige levesteder og stemplet som farlige vilde.

Hvor Hopps og Wilde repræsenterer køns- og etniske minoriteter, møder vi nu en slags metaforisk indfødt amerikaner eller klimaflygtning, da den bedårende slange Gary (Ke Huy Quan) dukker op i byen.

Garys familie og resten af Zootropolis’ reptiler blev i sin tid jaget på flugt af en rig los og hans familie, som spredte misinformation om en hel dyreklasse og fyldte deres varme bydel med sne. Krybdyr har nemlig brug for høj varme for at overleve.

At udforske de langsigtede konsekvenser af etnisk udrensning i en børnefilm er mildest talt ambitiøst. Imponerende nok når Zootropolis 2 nogenlunde i mål med opgaven.

Sent i filmen finder vennerne frem til et forladt slangehjem. Animatorerne har kastet sig kærligt over at vise, hvordan en slanges hus ville se ud med snoede gulvtæpper og et vertikalt målebånd, der viser slangebørnenes vækst i længde. Det er filmens mest rørende scene, som giver indtrykket af en hel kultur udsat for næsten total destruktion.

Mindre begavet er det, at de mange års racisme i slutningen kan opløses ved at putte de onde i fængsel. Sådan fungerer det desværre ikke i virkeligheden, men herregud, det er jo en børnefilm.

Nok så vigtigt er det en Disney-film, og selv om den i slutteksterne er krediteret som ”en film af alle hos Disney” i fællesskabets ånd, er der stadig tale om et kynisk gigakonglomerat.

Når Disney overhovedet har valgt at lave Zootropolis 2, skyldes det, at der selv i nutidens politiske miljø heldigvis stadig er billetsalg i inklusion og medmenneskelighed. Beviset er, at filmen har slået rekorder for international indtjening på en animationsfilm.

Den meget voksne Disney-film får i strømmen af lynhurtige jokes dog gjort lidt grin med sit eget selskabs fantasiløse overproduktion af remakes og efterfølgere.

Hovedpersonerne Hopps og Wilde falder denne gang lidt i baggrunden. De gennemgår en mindre engagerende følelsesmæssig rejse, hvor de skal lære at være åbne om deres tvivl og sårbarheder over for hinanden. Det kulminerer i et lidt uinspireret følelsesklimaks, hvor de therapy speaker deres følelser i listeform.

Når Zootropolis 2 alligevel er konsekvent underholdende, skyldes det den fabelagtigt flotte og vildt kreative detaljerigdom i animationen og de mange fremragende bifigurer, som er begge films største fornøjelse.

Igen kommer der meget ud af størrelsesforskellene på byens sameksisterende dyr – som en sweatshop, hvor isbjørne syr bittesmå tasker til mafia-mus. Og det rammer plet, da en konspirationsteoretiker-bæver påstår, at der gemmer sig reptiler i samfundets undergrund – en populær teori i virkeligheden, men kun i filmens univers er den sand.

Vi får også et kærkomment gensyn med etterens langsomme dovendyr og deres slowmotion-mimik, som man aldrig bliver træt af. En ny stjerne er den apatiske hvalros, der fungerer som både kaptajn og båd med passagerer på maven, mens han rygsvømmer afsted.

Man begynder allerede at glæde sig og spekulere på, hvordan en treer kunne se ud. Vi har mødt pattedyr og krybdyr, mens fisk og hvirvelløse dyr er reduceret til mad, så er det på tide at hilse på fuglene? En fjer i slutteksterne tyder på det!

Titel:
Zootropolis 2

Originaltitel:
Zootopia 2

Land:
USA

År:
2025

Instruktør:
Jared Bush, Byron Howard

Manuskript:
Jared Bush

Medvirkende:
Ginnifer Goodwin, Jason Bateman, Ke Huy Quan, Fortune Feimster, Andy Samberg

Spilletid:
108 minutter

Aldersgrænse:
Frarådes børn under 7 år

Premiere:
27. november

Relevante artikler

Biografanmeldelse
11. feb. 2016
Zootropolis

Zootropolis

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
28. nov. 2025
Ingen kære mor

Ingen kære mor

Biografanmeldelse
05. nov. 2025
Musenes jul

Musenes jul

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Nyhed
09. dec. 2025
Trumps regering brugte scene fra Druk

Trumps regering brugte scene fra Druk

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

The Abandons
Serieanmeldelse
08. dec. 2025

The Abandons

Mest læste

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

TV 2 beklager, men står fast på fyring
Nyhed
10. dec. 2025

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Trumps regering brugte scene fra Druk
Nyhed
09. dec. 2025

Trumps regering brugte scene fra Druk

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten