Streaminganmeldelse
15. mar. 2021
Zack Snyder’s Justice League
En gruppe superhelte med forskellige kræfter slår sig sammen for at redde verden fra en ond skurk i et vildt sus af en overnaturlig actionfilm. Foto | Warner Bros.

Zack Snyder’s Justice League

Zack Snyder er dobbelt så lang tid om samme kedelige historie som Joss Whedon, men superheltebraget vidner i det mindste om en sammenhængende, kunstnerisk vision.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Justice League er blevet bedre, men den er først og fremmest blevet længere.

Director’s cut af superheltefilmen, der får streamingpremiere på HBO Nordic på torsdag, er dobbelt så langt som biografversionen fra 2017. Med en spilletid på fire timer er filmen nu en time længere end konkurrenten Avengers: Endgame – og et kvarter længere end Lawrence of Arabia.

Ud fra en synopsis er det imidlertid svært at sætte fingeren på, hvordan historien er forandret.

Udgangspunktet er stadig en verden uden Superman, da han døde sidst i Zack Snyders forrige film i samme univers, Batman v Superman: Dawn of Justice. Uden ham som beskytter øjner klodebetvingeren Steppenwolf en mulighed for endelig at transformere Jorden til et goldt lava-ødeland ved at samle tre såkaldte Motherboxes.

Steppenwolf blev i oldtiden besejret af en alliance af mennesker, atlantiske havmennesker og amazoner i et skæbneslag, der føles planket fra Ringenes herre. Lige siden har de tre folkeslag beskyttet hver deres magi-teknologiske kasse, der tilsammen udløser verdens undergang.

Med den trussel simrende i baggrunden forsøger Ben Afflecks gråsprængte Batman at samle et hold af ”metamennesker”, altså superhelte, der kan tage kampen op.

Wonder Woman har han allerede på sin side, så det gælder om at rekruttere den whisky-tyllende Aquaman, lynhurtige Barry Allen og robotmennesket Victor Stone/Cyborg. Og trumfkortet Superman er heller ikke mere død, end at han også optræder på plakaten.

Handlingen er inddelt i fem afsnit og en epilog – og fortælles med en tålmodighed, der ligger langt fra blockbuster-mekanikkens halsen efter næste actionscene.

Chris Terrios manuskript dvæler ved karaktererne, der alle får et par scener til at folde sig ud.

Ezra Millers spøgefulde Barry Allen var et af lyspunkterne i den oprindelige version, hvor han gerne piftede den selvhøjtidelige stemning med en kæk kommentar.

Men det skyldtes nok primært, at hans scener blev skudt om af Avengers-instruktøren Joss Whedon, da han overtog styringen med filmen efter Zack Snyders exit. Og man forstår hvorfor. I Snyders version er karakteren en speedsnakkende og manieret gavtyv, der blot udløser et halvt træk på smilebåndet for hver femte vittighed.

Humor er ikke Zack Snyders stærke side.

Instruktøren, der engang var hovedarkitekten bag DC-superheltenes fremtid på det store lærred, er en eksplosionsbegejstret drengerøv, der dyrker en fascistisk, storladen magtæstetik – fra 300 og Watchmen til visse scener i Batman v Superman: Dawn of Justice.

Sidstnævnte blev en kritikerfiasko i biografen, men fandt et glødende kultpublikum på hjemmevideo, ikke mindst i det forlængede director’s cut på tre timer.

Så mens DC-universet stak af i nye og mindre tungsindige retninger med Aquaman, Birds of Prey, Shazam! og ikke mindst Joker, førte fans en passioneret kampagne for at få lov at se Zack Snyders originale vision af Justice League.

De bliver næppe skuffede.

Hvor biografversionen føltes som et kønsløst miskmask af Zack Snyders brutalisme og Joss Whedons humor, er den nye version mere helstøbt.

Det er bare også en fuldkommen tåbelig og overblæst gang superheltetjubang, der skamrider alle genrens klichéer med bifaldssøgende musikvideoæstetik. De CGI-kunstige actionscener er som at se en tolvårig smadre plasticdukker mod hinanden.

Zack Snyder interesserer sig ikke stort for logik eller sammenhæng. Han går benhårdt efter, hvad der ser sejt ud. Flere gange dvæler kameraet ved superhelte, der spankulerer som på en catwalk i farvefattig slowmotion, mens Nick Cave synger melankolsk på lydsporet.

Enten hujer man begejstret med, eller også slukker man efter et kvarter.

Overraskende nok er det Cyborg, der i Joss Whedons udgave var en undseelig biperson, som her træder i karakter som filmens egentlige hovedperson. Hans forhold til den fraværende forskerfar, der reddede ham fra døden ved at give ham en robotkrop, står rørende centralt i denne version.

Ray Fisher, der spiller Cyborg, har i øvrigt ført en årelang kampagne mod Joss Whedon, som åbent skulle have nedgjort Zack Snyders vision over for filmholdet.

Siden har en lang række af Joss Whedons kolleger stemt i med lignende påstande, og den engang så succesrige instruktør er godt på vej til at blive persona non grata i Hollywood.

Imens er Zack Snyder blevet bevilget op imod en halv milliard kroner for at færdiggøre sit dunkle superhelteepos, ironisk nok i et kasseformet 4:3-format, som er beregnet til de Imax-biografer, hvor filmen næppe vil blive vist.

Og som de fleste franchisefilm lægger Zack Snyder’s Justice League op til et hav af spin-offs og fortsættelser. Den føles som en reklame for film, der – syv-ni-tretten – aldrig bliver til noget.

Det gør filmen til en kuriøs påmindelse om et blockbuster-projekt, der heldigvis ikke blev til noget.

Titel:
Zack Snyder’s Justice League

Land:
USA

År:
2021

Instruktør:
Zack Snyder

Manuskript:
Chris Terrio

Medvirkende:
Ben Affleck, Gal Gadot, Jason Momoa, Ezra Miller, Ray Fisher, Henry Cavill

Spilletid:
242 minutter

Premiere:
18. marts på HBO Nordic

Relevante artikler

Biografanmeldelse
16. nov. 2017
Justice League

Justice League

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. dec. 2025
No Other Choice

No Other Choice

Biografanmeldelse
11. nov. 2025
Jay Kelly

Jay Kelly

Biografanmeldelse
19. okt. 2025
Frankenstein

Frankenstein

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten