Cph:Dox
05. nov. 2015
The Yes Men Are Revolting
The Yes Men præsenterer en af deres vanvidsopfindelser, The SurvivaBall, med korslagte arme. Der er skruet ned for tidligere tiders fandenivoldskhed. Foto | The Yes Men

The Yes Men Are Revolting

Doku-aktivisterne The Yes Men har forklædt sig som voksne. De er mindre løsslupne, men heldigvis stadig sjove, når de igen kæmper mod global opvarmning.

Af Jeppe Mørch

The Yes Men er den politiske satires intelligente svar på Jackass – tilsat Michael Moores indignation.

De to mænd bag projektet hedder egentlig Jacques Servin og Igor Vamos, men når de laver dokumentarer, kalder de sig Andy Bichlbaum og Mike Bonanno.

Andy fik første gang verdens opmærksomhed i 1990’erne, hvor han som programmør for spillet SimCopter indsatte mænd, der kysser hinanden. Mike hørte om udskejelsen, og de startede et samarbejde.

Partnerskabet blev vist frem i den herligt anarkistiske og sprudlende fandenivoldske The Yes Men (2003). Her udgiver de sig for at repræsentere Verdenshandelsorganisationen WTO på en konference.

De stjæler kort sagt identiteter fra verdensøkonomiens stratenrøvere, så de i en vanvittig forestilling kan udstille udnyttelsen af ulande.

Til konferencen argumenterer Andy i stram gulddragt for slaveri. Senere præsenterer han en kæmpemæssig guldpenis, hvor glansen har en indbygget skærm, så man kan holde øje med sine arbejdere i de fattige lande.

Ingen i lokalet stopper galskaben, og tavsheden er larmende. Kapitalismens værste håndlangere har alt for frie tøjler.

I The Yes Men Fix the World (2009) præsenterede Andy og Mike The SurvivaBall, en overlevelsesdragt, der kan beskytte én mod klimaforandringerne.

Den dragt er også med i deres nyeste dokumentar, The Yes Men Are Revolting, som er aktuel på Cph:Dox. Det handler også denne gang om global opvarmning, og The Yes Men smider deres SurvivaBalls ud i floden foran FN-bygningen i New York.

Foran på dragten er en tegning af Da Vincis Den Vitruvianske Mand, men vanvidskostumet får snarere folk til at ligne en brun Barbapapa med seks blottede brystvorter. Politiet stopper dem, før de når helt over til FN. Og det er selvfølgelig tænkt med i planen.

De gakkede dragter får The Yes Men i medierne, og så har de opnået deres mål, nemlig at sætte fokus på forureningen af kloden.

Det Danske Filminstitut og DR har støttet The Yes Men Are Revolting, der er klippet af Søren B. Ebbe og produceret af Ole Tornbjerg. En stor del af filmen foregår tilmed i København under FN’s klimakonference Cop15.

Her må det da være muligt at få opmærksomhed, hvis man råber højt nok.

Men tonen er mindre højtråbende end tidligere. Barylerne er blevet voksne og med årene kommet i tvivl, om det hele overhovedet nytter noget.

Det gør dokumentaren knap så morsom som deres første film. Ja-mændene forsøger sig med en struktureret fortælling, der også handler om deres venskab.

Andy og Mike har arbejdet sammen i snart tyve år. Op til en happening arbejder de gerne atten timer i døgnet. Så er det svært at passe andre jobs, ikke mindst nære relationer.

Andy føler sig næsten forrådt, da Mike danner en familie. Det betyder, at makkerparret får mindre tid til at udstille kapitalismens hyklere, og måske kan man bare ikke redde kloden, hvis man samtidig skal skubbe en barnevogn foran sig.

Det er dog usikkert, om uoverensstemmelserne også bare er en del af en optræden. Med så mange ræve bag ørene er det svært at leve sig ind i venskabets emotionelle sider.

The Yes Men Are Revolting er mere interessant, når aktivisterne gennem humor spørger sig selv, om deres stunt overhovedet nytter. Til Cop15 får de skabt en falsk mediehistorie om, at rige Canada vil betale forureningserstatning til fattige Uganda. Operationen lykkedes, men hvad med patienten?

Da de senere kaster opmærksomheden på Shell og olieboring, står de pludselig midt i det jordnære spørgsmål, om man bliver til den politiske satires mest uhyggelige skabning – en hykler – hvis man efterfølgende fylder bilen op på en Shell-tank.

Titel:
The Yes Men Are Revolting

Land:
USA, Danmark, Holland, Frankrig, Tyskland

År:
2014

Instruktør:
Andy Bichlbaum, Mike Bonanno, Laura Nix

Manuskript:
Andy Bichlbaum, Mike Bonanno, Laura Nix

Medvirkende:
Andy Bichlbaum, Mike Bonanno, Benadette Chandia Kodili, Gitz Crazyboy

Spilletid:
88 minutter

Premiere:
7. november på Cph:Dox i Cinemateket

Relevante artikler

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
12. dec. 2017
Spoor

Spoor

Serieanmeldelse
11. dec. 2017
Jim & Andy: The Great Beyond

Jim & Andy: The Great Beyond

Biografanmeldelse
07. dec. 2017
The Square

The Square

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten