Serieanmeldelse
14. mar. 2019
Yellowstone
Kevin Costner spiller den magtfulde patriark John Dutton, der prøver at holde styr på sin familie, mens forskellige fjender udfordrer ham. Foto | Emerson Miller

Yellowstone

Forfatteren bag Hell or High Water viser igen sin sans for særegne amerikanske miljøer, men familiedramaet i ny serie savner menneskelig dybde.

Af Rasmus Stenbæk Iversen

Yellowstone er et pompøst familiedrama pakket ind som en moderne western. Og Taylor Sheridan – der har skabt serien, som vises på den nye kanal Paramount Network – tager både sin genre alvorligt og bogstaveligt. 

Serien er spækket med forsagte cowboys, stolte indianere, ranke heste, fatale skuddueller og storslåede billeder af den endeløse prærie. Vi befinder os bare i nutiden og på Montanas største ranch, Yellowstone, der er ledet af familiedynastiet Dutton. 

Taylor Sheridan, som også er skuespiller, har over de seneste år især gjort sig bemærket som manuskriptforfatteren bag fremragende film som Sicario, Wind River og Hell or High Water. Sidstnævnte indbragte ham en velfortjent Oscar-nominering. 

Alle tre film dyrker særegne amerikanske miljøer: det lovløse grænseområde mod Mexico i Sicario, et afsondret indianer-reservat i Wind River og udkants-Amerika i Hell or High Water

Det er miljøer, som Sheridan og hans medforfatter John Linson også trækker på i Yellowstone

John Dutton (Kevin Costner) er enkemand og den magtfulde patriark i Dutton-familien. Under sig har han sine fire børn, men han mister tidligt i serien sin ene søn, da en strid om et eftertragtet landområde eskalerer drastisk. 

Grundkonflikten består i forskellige variationer af pres på familien Dutton – indefra såvel som udefra. 

Internt ruskes der op i familien, da John Duttons kolde og alkoholiske datter Beth (Kelly Reilly) vender hjem til ranchen. Samtidig genoptager John kontakten til sin fortabte søn Kayce (Luke Grimes), der ellers har vendt faren ryggen. 

Udefra bliver familie udfordret, fordi forskellige magtfulde personer i lokalområdet vil have del i Dutton-ranchens jordbesiddelser. Det forsøger den tredje søn Jamie (Wes Bentley), der er advokat, at afværge politisk og juridisk. 

Oven i det potente og intrigemættede familiedrama blander serieskaberne Sheridan og Linson også en ordentlig omgang mord og politiske intriger. 

Det ændrer dog ikke på, at Yellowstone er og bliver en fortælling om en familie. Og her kommer serien desværre til kort. 

Den nerve og det solide karakterarbejde, som Taylor Sheridan har vist med sine tidligere film, formår han ikke fuldt ud at overføre til serieformatet. Yellowstone mangler den stramme intensitet, fordi den træder for meget vande. 

Kevin Costner er god og sammenbidt gnaven som det ærkeamerikanske familieoverhoved, men Kelly Reilly, Luke Grimes og Wes Bentleys karakterer savner dybde. De tre skuespillere kæmper ihærdigt for at udfolde fortællingen, men de ender som kedelige karikaturer uden egentlig energi. 

Det er seriens store akilleshæl. 

Mest interessant af de tre er advokaten Jamie, der åbenlyst kæmper med nogle mindreværdskomplekser i forhold til sin seksualitet og ikke føler sig hjemme i det mandsdominerede cowboy-miljø. 

Et andet problem er seriens fascination af det overfladisk dramatiske. I stort set samtlige afsnit havner en central karakter i livsfare, uden at det virker synderligt troværdigt. 

Til gengæld er det tydeligt, at Taylor Sheridan føler sig godt hjemme, når det drejer sig om americana og western-toner. På Dutton-ranchen hersker helt særlige love og regler. Det er en slags fristad i prærie-format, der er interessant at udforske dramaturgisk. Og det formår serien faktisk undervejs. 

Derfor lykkes Yellowstone også bedst, når den vekselvirker mellem det specifikt unikke for ranch-området og mere almengyldige temaer som ære, loyalitet og hævn.

Titel:
Yellowstone

Sæson:
1

Land:
USA

År:
2018

Seriekaber:
Taylor Sheridan, John Linson

Medvirkende:
Kevin Costner, Kelly Reilly, Luke Grimes, Wes Bentley

Spilletid:
Ni afsnit af cirka 50 minutter

Anmeldelse:
Ni afsnit

Premiere:
14. marts på Paramount Network

Relevante artikler

Biografanmeldelse
31. dec. 2017
Wind River

Wind River

Biografanmeldelse
18. okt. 2015
Sicario

Sicario

Fra samme skribent

Boganmeldelse
07. aug. 2025
At åbne rum

At åbne rum

Serieanmeldelse
29. okt. 2021
Overleverne

Overleverne

Biografanmeldelse
28. juli 2021
The Ice Road

The Ice Road

Serieanmeldelse
30. juni 2021
Efterskolen

Efterskolen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten