cph pix 2017
05. okt. 2017
Wonderstruck
Todd Haynes blander farvefilm og 70’er-funk med 1920’ernes stumfilm i Wonderstruck, der har den betagende Millicent Simmonds i en af hovedrollerne. Foto | Mary Cybulski

Wonderstruck

Todd Haynes formår at forene 1920’ernes stumfilm med 70’er-cool farvefilm i Wonderstruck, der så gerne vil være nostalgisk fortryllende, men mister magien undervejs.

Af Rasmus Stenbæk Iversen

I første halvdel af Wonderstruck viser amerikanske Todd Haynes, at han er en yndefuld og opmærksom instruktør. 

Med en blanding af elegance og barnligt naiv fantasifuldhed lykkes det nemlig Haynes at flette to vidt forskellige handlingsspor troværdigt sammen. De er forskellige, dels fordi de foregår med 50 års mellemrum, dels fordi den ene historie fortælles i farver og lyd, mens den anden er en slags stumfilm i sort-hvid. 

Undervejs fletter han endda også lidt stop-motion ind. 

Det lyder måske som et aparte kunstgreb, men Todd Haynes er en instruktør med en gennemført visuel vision. Det fungerer bedst i første halvdel, men knap så godt i sidste halvdel. Her mister Haynes grebet om en i forvejen usandsynlig og potentiel kvalm fortælling. 

Wonderstruck adskiller sig markant fra Todd Haynes’ tidligere film. 

Hovedværkerne Safe, I’m Not There og Carol er modne film om modne emner. Wonderstruck er på mange måder en familiefilm med to børn i hovedrollerne baseret på et manuskript af Brian Selznicks børnebog af samme navn. Selznick stod også bag den ligeledes nostalgiske historie i Martin Scorseses Hugo

Wonderstruck udspiller sig altså i to spor. 

Det ene foregår i 1927 og følger den døvstumme pige Rose (Millicent Simmonds), der rejser alene til New York for at finde sin mor, stumfilmsstjernen Lillian Mayhew (Julianne Moore). 

Lydbilledet og underlægningsmusikken står naturligt frem på bekostning af den manglende dialog og bygger fint bro til det andet spor, der finder sted 50 år senere. I 1977 savner den elleveårige Ben (Oakes Fegley) sin far, som han aldrig har mødt. Da hans mor dør, beslutter han at drage til New York for at opspore sit fædrene ophav. 

Selv om Haynes adskiller de to handlingsspor markant visuelt, er Rose og Bens fortælling alligevel knyttet sammen. De to børn har én flere ting mere tilfælles og deler skæbne. De savner begge en forælder, ligesom Ben kort inde i filmen også mister hørelsen, da et lyn slår ned i hans hus. 

Haynes formidler de to børns hørehandicap med et simpelt, men effektivt filmisk greb. Rose er stum ligesom den film, hun bevæger sig rundt, mens filmen heller ikke er bange for at sløjfe al lyd i Bens historie, så vi som publikum er lige så handicappede som de to børn. 

Efterhånden mødes Rose og Bens fortælling, da de begge ender i New York og forvilder sig ind på byens naturhistoriske museum – stadig forskudt med 50 år, men måske med mere tilfælles. 

Titlen refererer til en bog om en udstilling på det naturhistoriske museum, som påvirker både Rose og Bens liv. Synes man ordet ”wonderstruck” minder mistænkeligt meget om det engelske ”thunderstruck”, er det ikke tilfældigt.

Lynnedslag får nemlig afgørende indflydelse på fortællingen flere gange. 

Selv om Wonderstruck blev udtaget til hovedkonkurrencen i Cannes i sommer, får den ikke regulær biografdistribution i Danmark. Så visningen på Cph Pix er den eneste chance for at se filmen herhjemme i biografen. 

Den skyldes måske, at Wonderstruck er den svageste og mindst helstøbte film fra Todd Haynes’ hånd hidtil. 

Filmen insisterer så meget på at være en magisk, charmerende og nostalgisk skæbnefortælling, at det nærmere får den modsatte effekt. Den er for sukkersød og mangler den fintfølende ynde, som plejer at være Haynes’ styrke. 

Det er de to børn, Oakes Fegley og Millicent Simmonds, der bærer filmen. Simmonds som den stumme Rose er især betagende – ikke mindst fordi hendes ansigt både har tydelige barnlige træk, men også rummer en erfaren modenhed, som hun får lov at udfolde i stumfilmens mimiske univers. 

Karakteren Rose forsvinder dog ud af filmen i sidste halvdel, hvor dybtfølt indlevelse afløses af omklamrende nostalgi.

Titel:
Wonderstruck 

Land:
USA 

År:
2016 

Instruktør:
Todd Haynes 

Manuskript:
Brian Selznick 

Medvirkende:
Oakes Fegley, Millicent Simmonds, Julianne Moore, Michelle Williams 

Spilletid:
115 minutter

Premiere:
29. september på Cph Pix

Fra samme skribent

Boganmeldelse
07. aug. 2025
At åbne rum

At åbne rum

Serieanmeldelse
29. okt. 2021
Overleverne

Overleverne

Biografanmeldelse
28. juli 2021
The Ice Road

The Ice Road

Serieanmeldelse
30. juni 2021
Efterskolen

Efterskolen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten