Biografanmeldelse
16. aug. 2018
Wonderful Copenhagen
Tanja (Trine Pallesen) åbner en café i Kødbyen på Vesterbro og får indblik i områdets prostitutionsmiljø, da hun vikles ind i en ung kvindes dystre skæbne. Foto | Tengberg Film

Wonderful Copenhagen

Dunkelt drama om prostitutionsmiljøet på Vesterbro mister nuancerne i blodig skildring af livet på bunden af gadeslummen.

Af Anders Højberg Kamp

Tanja ligger og stryger sin lille datter over hårene. Sekunder efter får vi at vide, at datteren er død. I en trafikulykke på Værnedamsvej i København.

Så er tonen og tragikken ligesom slået an i Wonderful Copenhagen, en titel, der refererer til det berømte reklameslogan og er navnet på hovedstadens turismeorganisation.

Det er naturligvis ironisk. Filmen vil gerne vise os, hvad der gemmer sig under hovedstadens lykkelige overflade.

De dunkle billeder fra Vesterbro omkring Kødbyen er dragende. I bedste Dan Turèll’ske noir-stil gløder neon- og lysskilte i den mørkeblå himmel ned ad hoved- og sidegader, indtil vi når cafeen, hvor den kvindelige hverdagshelt nu arbejder.

Tanja, friskt og ligefremt spillet af Trine Pallesen, kigger ud af vinduet fra sin nyåbnede cafe over for Kødbyen.

Hurtigt ser hun, hvad slags kød vi har at gøre med. Hun ser luderne trække forbi. Hun ser gadens købere og bagmænd. De søger ly for efterårsvinden i den lille bar, som byder på kaffe og julebryg på fad.

Så skifter fokus til den smukke unge, østeuropæiske Mila, spillet af danske Julie Christiansen, der efterhånden er hjemmevant i socialrealistiske roller med film som Råzone og Mens vi lever.

Hun ankommer glad med bus fra den polske havneby Gdansk. Mila har også fået job lige over for Kødbyen. Som stuepige. Men i kælderen møder hun en heroinafhængig ung mand, der stjæler hendes pas og smider hende på sengen. Mila bliver tæsket og voldtaget. Polske bagmænd har kidnappet hendes søn. Nu skal hun trække og bo i kælderen.

Hvis hun nogensinde vil se sin søn igen.

Ifølge filmens indledning og pressematerialet bygger historien på virkelige hændelser og grundig research i prostitutionsmiljøet. Men det slår hurtigt i øjnene, at pigen, der bliver sexslave, er østeuropæisk og ankommer fra Polen.

Selv på bunden af gadeslummen er nuancer vigtige. Ifølge Center mod Menneskehandel blev 80 kvinder mod egen vilje handlet til sex i Danmark i 2017. Næsten alle er fra Afrika. 61 var fra Nigeria. Én var fra Rumænien. Én var fra Danmark. Og nul fra Polen.

Det er ifølge statistikken heldigvis sjældent, at letlevende piger fra Polen er udsat for sex-trafficking i København. Langt de fleste prostituerede kommer af økonomiske årsager.

Men selv om filmen giver et skævt billede af gadeprostitution, kan den konkrete historie godt være sand. Og filmen skal have ros for at dykke ned i et problem, der foregår fuldstændigt åbenlyst foran de trendy caféer på Vesterbro.

At alle har doneret deres arbejdskraft til filmen viser, at det er en hjertesag.

Bag filmen står Bo Tengberg, der i en alder af 53 år debuterer som instruktør. Han er et højt respekteret navn i dansk film, kendt som fotograf af kultfilmen Let’s Get Lost, Nordkraft og diverse Far til fire-film. Han har selv skrevet manuskriptet sammen med Flemming Klem (Kolbøttefabrikken).

Og når den fortælleglade film knækker, skyldes det mest manuskriptet, der bliver drevet frem af firkantede karakterer og deres utroværdige handlinger.

Tanja møder Mila i supermarkedet, hvor hun kan se mærker fra kvælning. Tanja kontakter forfærdet gadepolitiet, der bryder ned i kælderen og taler med kælderens to forslåede piger. Men de nægter at sige et ord, og politiet dropper sagen.

Hovedalfonsen tæsker og truer sine sexslaver til tavshed. De tør ikke tale med politiet, men de tør besynderligt nok stjæle penge fra ham. Det betyder endnu flere blodige tæsk. Så mange, at de burde være ude af stand til at arbejde.

Tanja tager sagen i egen hånd. Heldigt for vores detektivs opklaringsarbejde er alfonsen den flinke, faste gænger i caféen. Det hjælper ikke på realismen, at Jens Andersen tegneserieagtig ligner sin figur i Polle fra Snave.

Der bliver skruet yderligere på dramatikken. Tanja er modig og går i konfrontation med skurkene i den skumle kælder. Det er ren hyldest til ”kvinden på gaden”.

Tanja er også blevet svigtet af sin mor i barndommen, så også på det punkt kommer der et opgør. Og Tanjas kollega og veninde er kæreste med en mand, der går til luder. Ja, det er næsten for meget af det onde.

Vi får dog også en smule indblik i, hvordan sexslaver rent teknisk bliver handlet – fra en mama i hjemlandet til bagmænd og danske alfonser. Men i sidste ende ofres troværdigheden på dramatikkens alter.

Titel:
Wonderful Copenhagen

Land:
Danmark 

År:
2018

Instruktør:
Bo Tengberg 

Manuskript:
Flemming Klem, Bo Tengberg

Medvirkende:
Trine Pallesen, Julie Christiansen, Bjarne Henriksen, Jens Andersen, Natalie Madueño

Spilletid:
98 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
16. august

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
27. nov. 2025
Nürnberg

Nürnberg

Streaminganmeldelse
10. mar. 2021
Zappa

Zappa

Boganmeldelse
16. okt. 2020
Casper

Casper

Fra samme instruktør

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten