Streaminganmeldelse
08. nov. 2016
The Witness
The Witness undgår at tegne et idealiseret billede af den myrdede Kitty Genovese. Billedet er fra dengang, hun blev arresteret for gambling. Foto | Five More Minutes Productions

The Witness

Drabet på Kitty Genovese har i mere end 50 år været et nationalt traume i USA, som Puk Grastens aktuelle 37 kredser om. Men ny dokumentar afslører, at traumet er baseret på fejlagtige oplysninger.

Af Jeppe Mørch

”For more than half an hour 38 respectable, law-abiding citizens in Queens watched a killer stalk and stab a woman in three separate attacks in Kew Gardens.”

Sådan skrev The New York Times i 1964 om mordet på Kitty Genovese, og drabsnatten blev mytologiseret på et øjeblik.

USA’s selvforståelse led et dramatisk knæk.

Havde over 30 personer virkelig bare stået og glanet ved vinduerne i lejlighederne uden at gøre noget, mens en ung kvinde blev slået ihjel på bestialsk vis?

Tanken var ubærlig, og forskere inden for socialpsykologien forsøgte i årene efter at forklare den skræmmende apati med begrebet ”bystander-effekten”: Hvis mange mennesker overværer en forbrydelse, fordeles ansvaret i så små portioner, at den enkelte ofte forholder sig passiv. Man tænker, at en anden nok tager sig af problemet.

Kitty Genoveses død blev symbolet på storbyens isolation og national apati, og over 50 år senere er det stadig en modbydelig tanke, at ingen hjalp hende.

Det lyder fuldstændigt usandsynligt. Det synes Kittys bror Bill Genovese også, og i den exceptionelt grundige dokumentar The Witness graver han i sagen, indtil den udbredte forestilling om mordet krakelerer.

Dokumentaren kobler sig på amatørdetektivarbejdet i 2004. Bill er besat af mordet og fortællingerne om det, hvilket de mange plancher og arkivudklip på tavler rundt om i arbejdsværelset hurtigt får etableret.

Kitty Genovese formede ikke bare socialpsykologien og en nations selvbillede – hendes død fik også konkret betydning for Bills skæbne.

I starten troede han på mediehistorierne, og han skulle ikke være endnu en apatisk, amerikansk tilskuer. Så han meldte sig som soldat til Vietnamkrigen, og her mistede han sine ben.

Det bliver et billede på ukuelighed, når han i kørestol kæmper sig op og ned ad opgange i bygningerne ved Kew Gardens for at undersøge, hvordan synsvinklen til mordet var i hver enkelte lejlighed.

Gennem retsudskrifter og politiets arkiver finder Bill frem til vidnerne fra dengang, og det går op for ham, at de faktuelle fejl i The New York Times-historien er så grelle, at den generelle opfattelse af mordet er decideret forkert.

Kitty døde ikke alene. En veninde fra bygningskomplekset var løbet ned til hende. Det er heller ikke sandt, at ingen ringede til politiet. De modtog opkald, men reagerede ikke hurtigt nok på dem. Og vigtigst: 38 personer ikke drabet!

Mange hørte skrig om natten, men lagde sig efterfølgende til at sove igen. De troede, at det bare var et værtshusslagsmål.

Der er naturligvis fare for, at de mennesker, Bill interviewer, efterrationaliserer og pynter på begivenhederne. Det nævner dokumentaren ganske klogt selv, og instruktør James D. Solomons forhold til sandhed er fornuftigvis nuanceret.

Den fuldstændige sandfærdige historie kan aldrig graves frem, uanset hvor mange Bill taler med.

Den akademiske artikel The Kitty Genovese Murder and the Social Psychology of Helping: The Parable of the 38 Witnesses fra 2008 påpeger mange af de samme faktuelle fejl ved The New York Times’ artikel fra 1964, og den ellers velansete avis modtager da også behørigt mange, velplacerede slag i The Witness.

Mordet har også sat sig dybe spor i populærkulturen. Snart har Puk Grastens 37 om netop den skæbnesvangre nat premiere, og her anvendes episoden til at fortælle om uskyldstab og voksne menneskers kollektive svigt. Filmen diskuterer dog ikke specifikke fakta vedrørende Kitty Genoveses død, og drabet udfoldes gennem antydningens kunst.

Generelt har en fiktionsfilminstruktør da også ret til at bearbejde virkeligheden fuldstændigt, som vedkommende lyster.

Langt vigtigere er det, at historiebøger og forskning ikke baserer sig på det løgnagtige. Og at journalister ikke skarpvinkler artikler til ukendelighed. Det er simple, men vigtige sandheder, Bill Genovese og The Witness minder os om.

Titel:
The Witness

Land:
USA

År:
2015

Instruktør:
James D. Solomon

Manuskript:
James D. Solomon, Bill Genovese, Russell Greene, Gabriel Rhodes

Medvirkende:
Kitty Genovese, Bill Genovese

Spilletid:
89 minutter

Premiere:
Kan streames på Netflix

Relevante artikler

Interview
03. nov. 2016
”Du laver film som en mand”

”Du laver film som en mand”

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
12. dec. 2017
Spoor

Spoor

Serieanmeldelse
11. dec. 2017
Jim & Andy: The Great Beyond

Jim & Andy: The Great Beyond

Biografanmeldelse
07. dec. 2017
The Square

The Square

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten