Streaminganmeldelse
01. nov. 2023
Will-o’-the-Wisp

Legende løfter brandmandsinstruktøren Afonso (André Cabral) sin nye elev Alfredo (Mauro da Costa) og efterligner et af billedkunstneren Rubens erotiske værker.

Foto | Miguel De

Will-o’-the-Wisp

Forførende portugisisk queer-musical forener aktivisme og lidenskab og gør det sexet at være woke.

Af Kjartan Hansen

Atletiske og afklædte mandekroppe poserer med hinanden i et dunkelt omklædningsrum, mens kameraet grådigt dvæler ved deres veldrejede kroppe. 

På overfladen synes sekvensen letkøbt og pornografisk, men alt har en dybere mening. 

Mændenes position er inspireret af kunstværker som den flamske billedkunstner Peter Paul Rubens’ homoerotiske Voldtægten af Ganymedes

Det er filmens homoseksuelle instruktør João Pedro Rodrigues’ metabevidste kommentar til filmen, der er så visuelt stiliseret, at hver indstiling kunne være et maleri. 

Samtidig er det en stikpille til puritanske kritikere, der mener, at diversitet eller erotik i film er gået for langt. Rubens malede trods alt sit anerkendte værk i 1638. 

Ligeså symbolsk og forførende er resten af filmen, der udspiller sig som en alternativ queer-musical og følger Alfredo, der i en ikke så fjern fremtid ligger for døden. 

Fra sygelejet mindes han sin ungdom i 2011. Dengang han endnu troede, at mennesker i fællesskab ville redde verden fra klimaforandringer og splittelse. 

Hans adelige herkomst tilsidesættes, når hans yngre jeg (Mauro Da Costa) vælger at blive brandmand for at hjælpe med at slukke skovbrande og udligne klasseskel. 

Han drages af brandmandsinstruktøren Afonso (André Cabral), der med sine afrikanske aner ikke tilfældigt er den privilegerede, hvide hovedpersons modsætning. 

Når Afonso giver ham hånden, opstår en akavet stilhed, fordi Alfredo stirrer på mandens skridt, mens håndtrykket forlænges. En kommentar til antagelser om store sorte pikke, der fejlagtigt anses for et kompliment, men i virkeligheden objektificerer dem. 

Når de senere gokker hinanden af og kækt kalder hinanden skældsord, refererer de til europæisk imperialisme og slaveri. På en måde italesættes racisme, mens undertrykkeren og den undertrykte forenes med store spermsprøjt i hinandens fjæs. 

Will-o’-the-Wisp gør det sexet at være woke. 

Filmtitlen henviser til folkesagn om lygtemænd – en slags plageånd, der med dragende lys i nattemørket lokker mennesker ud i mosen. Det er nok mere sigende for tiltrækning end undergang. 

Ved den aldrende Alfredos (Joel Branco) sygeleje hyldes slutningen fra Kubricks sci-fi Rumrejsen år 2001. Han ligger midt i et hvidmalet rum med sildebensparket oplyst af et nærmest overjordisk lys under sengen, mens grandnevøen ved hans side leger med en brandbil. 

Bag dem hænger et stort maleri med sorte mennesker klædt efter 1700-tallets rokokomode i stedet for billedkunstens tendens til at klæde dem i arbejdstøj og ydmygende slavekostumer. 

Maleriet stammer oprindelig fra barndomshjemmet pyntet med mahognimøbler, kinesiske vaser og er præget af kæft, trit og retning. Her er det en dyd at holde sig opdateret på verdenssituationen, men ikke at bryde med den strukturelle uretfærdighed, som sikrer velstanden. 

Alligevel har filmen mere til fælles med Rainer Werner Fassbinders surrealistiske perle Querelle fra 1982, der var forud for sin tid og liderligt fremhæver mænds lyst til hinanden i en verden præget af homofobi og forfølgelse. 

Levendegjort af Mauro Da Costa er den unge Alfredo underdanig, forskræmt og overbærende, mens de mere muskuløse brandmænd driller ham for hans tynde krop og adelige herkomst. 

På et tidspunkt bryder han dog med ængsteligheden, ser lige ind i kameraet og læser op af Greta Thunbergs 2019-tale, der slutter med hendes berømte ord: ”How dare you.” 

Nogle vil bemærke, at handlingen foregår inden talen i virkeligheden fandt sted, og det er karakteristisk for filmen. Den lader sig ikke styre af lineær tid, men af budskabet. 

Ydmygt lader han grænserne mellem førstehjælpsøvelse og forspil udviskes i en scene, hvor Afonsos kunstige åndedræt bliver til kys efterfulgt af en heftig dansescene, hvor man som publikum forventer hed elskov. 

Den seksuelle spænding fletter sig sirligt sammen med filmens antiracistiske og klimabevidste budskab. Resultatet er sanseligt og forførende.

Titel:
Will-o’-the-Wisp 

Originaltitel:
Fogo-Fátuo

Land:
Portugal, Frankrig

År:
2022

Instruktør:
João Pedro Rodrigues 

Manuskript:
João Pedro Rodrigues, João Rui Guerra da Mata, Paulo Lopes Graça

Medvirkende:
Mauro da Costa, André Cabral, Margarita Vila-Nova, Miguel Loureiro, Joel Branco

Spilletid:
67 minutter

Premiere:
30. oktober på Grand Hjemmebio

Relevante artikler

Biografanmeldelse
09. aug. 2023
Greatest Days

Greatest Days

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
23. okt. 2025
Boots

Boots

Serieanmeldelse
15. okt. 2025
Chad Powers

Chad Powers

Biografanmeldelse
09. sep. 2025
Se gennem Aske

Se gennem Aske

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten